J-P ja Joonas Petäjäniemi avasivat kauden kakkossijalla

6.11.2012 Yleinen

Takon Soutajien kevyt pariairokaksikko Juho-Pekka ja Joonas Petäjäniemi avasi harjoitus- ja kilpailukauden 2012-13 osallistumalla Yhdysvaltain Chattanoogassa pidettyyn Head of the Hooch -soutukilpailuun.

Kisa pidettiin Tennesseen osavaltiossa aivan Georgian ja Alabaman rajalla, joten sillä seudulla vältyttiin täpärästi USA:n itärannikon hirmumyrskyltä. Tämä soututapahtuma keräsi tänä vuonna 2000 venettä ja n. 10 000 soutajaa kilpailemaan olympialuokan veneillä 5 km matkalla Chattanoogan kaupungin läpi virtaavalla joella.

Kauden avauskisa meni kaksikolta hienosti, sillä tässä Suomessa harvemmin soudettavassa väliaikalähtönä kisattavassa jokisoudussa kaksikko sijoittui neljäntoista veneen joukossa upeasti toiseksi häviten ykköstilan vain 0,6 sekuntia. Takon kevyen luokan kaksikko souti tällä kertaa avoimessa luokassa, sillä erillistä kevyttä kaksikkoluokkaa ei ollut kisaohjelmassa..

”Alun otimme hieman tarkkaillen, sillä olemme sen verran harvoin kisanneet 5 km matkalla. Saimme kuitenkin hyvää kiriapua, sillä puoli minuuttia perässämme lähtenyt isojen miesten kaksikko oli tavoite pitää koko ajan vähintään saman matkan päässä” Takon pojat kertoivat puhelimessa. ”Lopussa kuitenkin onnistuimme tekemään vielä noston, joten kuukauden harjoittelun jälkeen olemme kyllä hyvin tyytyväisiä tähän avauskisaan. Hieman ehkä harmittaa tuo 0,6 sekunnin tappio voittajille, mutta otetaan se kesällä jossain tärkeämmässä kisassa takaisin” kaksikon tahtisoutaja Juho-Pekka jatkaa. ”Ja muistetaan, että eihän tässä ehtinyt olemaan kuin 5 päivää vesillä ennen kisaa, sillä edellinen soutu oli Turussa pidetty maakuntasoutu syyskuun puolivälissä, joten siinäkin mielessä voimme lähteä luottavaisin mielin tulevaan kesään”, kommentoi puolestaan Joonas.

Pojat ovat pitäneet majaa Clinton -nimisessä kaupungissa n. 100 km päässä kilpailupaikasta, missä asustaa viime kesänä Tampereen KV-soutukisoissa tuomarina toiminut Jim Ramsey. Ensimmäistä kertaa Suomessa tuomaroimassa ollut entinen aktiivisoutaja Jim kutsui suomalaisia soutajia luokseen Tampereen vierailun yhteydessä ja Takon kaksikko otti kutsun vastaan.

Tulokset löytyvät