Lahden kansainvälisessä ultramaratonissa melottiin ennätyskilometrit

2.7.2012 Yleinen

Lahdessa järjestetty VI Ultramaraton kisa vietiin loppuun kansainvälisenä ennätyskoe -melontana. Unkarin ja Venäjän osallistujat olivat tyytyväisiä kisan antiin, vaikka alkuperäisen suunnitelman mukainen vuorokausimelontakilpailu eri joukkueineen oli saanut uuden muodon.

Avauspäivänä lauantaina vatsaongelmista kärsinyt entinen Unkarin maajoukkuemeloja Tamás Petri kokosi voimansa apteekkilääkkeiden turvin varhain sunnuntaiaamuna ja runnoi väkisin Joutjärvellä ultramaratonkisan loppuun asti. Kämmenet rakoilla meloen, hän saavutti uuden epävirallisen maailmanennätyksen avoimessa K1 -luokassa, melottuaan 245,010 km/vrk virtaamattomassa vedessä.

Kilpailujen johtaja Risto Lehtinen, joka viikko sitten oli Kööpenhaminassa lunastanut maassamme ensimmäisenä kv. maratonmelontatuomarin tittelin, loisti tyytyväisyyttään ennätysmelonnan johdosta. Tärkeää ja hyvää kansainvälistä informaatiota saatiin maallemme ja eritoten Lahdelle ja lahtelaiselle melontajärjestölle, sillä Joutjärvellä tehtailtiin neljässä eri luokassa uusia ennätyksiä, riemuitsi Lehtinen ja jakoi samalla kiitoksia toimitsijoille, jotka vastasivat yötä päivää vuorokauden ajan kisojen onnistumisesta.

Koko kisan toiseksi saavutuksellaan 223 km/vrk melonut vesisamoilijoiden Arto Mukkala oli väsynyt, mutta onnellinen kukistettuaan mm. kaikki venäläiset kilpakumppanit. Mukkala paransi omaa ennätystään yli 50 kilometrillä. Tankkaustauoilla ei hän liikoja aikoja viettänyt, sillä 2-10 min. tauot riittivät pitämään miehen melontakunnossa koko vuorokauden ajan tukiryhmänsä ansiosta.

Venäläisjoukkue oli koonnut mm. entisen melonnan maailmamestarin Anatoli Shariukhin ultramelonnan ennätyskokeeseen. Joukkueen paras mies oli kuitenkin Aleksandr Kochkin, joka meloi ICF:n K1 -luokassa toiseksi ja kokonaiskilpailun neljänneksi (140,475 km).

Canadalaismelonnan taituri Vashaclav Kholobudenko Pietarista esitti myös huiman taitavaa polviasentomelontaa meloessaan rataennätyksen Joutjärvellä ICF:n C1 -luokassa 60 km/vrk, kilpailun alun tuulisista olosuhteista huolimatta.

Yllätyksellisin voittaja oli retkisarjaan Siilinjärveltä tullut Juha-Pekka Pohjalainen, joka jätti taakseen kilometrejä tasaisen varmalla melonnallaan. Hän meloi retkikajakillaan uuteen Suomen ennätykseen riittävät lukemat 173,550 km/vrk. Retkisarjassa toiseksi melonut helsinkiläinen Pekka Kortelainen ylitti myös aiemman ultramelonnan ennätyksen viidellä kilometrillä, kirjautettuaan oman ennätyksensä 130 km/vrk.

Kilpailujen järjestelyistä vastasi lahtelaisseura Vesisamoilijat ry. Seuran kuvagalleria on täydentymässä kilpailutapahtumien kuvakerronnalla osoitteessa www.vesisamoilijat.kuvat.fi, kansiosssa: lahti midnigth ultra marathon.