Soudun EM-kilpailut alkavat perjantaina

13.9.2012 Kilpailu Soutu Yleinen

Soudun Euroopan mestaruuksista kilpaillaan 14.-16.9. Italian kuvankauniilla Varese-järvellä. Kisoihin osallistuu 36 maata, joka on uusi ennätys.

EM-kilpailuissa kilpaillaan samoissa veneluokissa kuin olympialaisissa. Kilpailut alkavat perjantaiaamuna alkuerillä. Perjantai-iltapäivänä soudetaan keräilyerät. Lauantaina vuorossa on välierät ja sunnuntaina finaalit.

Suomesta kilpailuun osallistuu Ulla Varvio naisten yksikköön sekä Juho Karppinen ja Robert Ven miesten pariairokaksikkoon. Varvio on aiemmin tällä kaudella kilpaillut yksiköllä kotimaisten kilpailujen lisäksi Münchenin maailman cupissa kesäkuun puolivälissä. Sijoitus Münchenissä oli 16. Sitä ennen Varvio souti pariairokaksikkoa yhdessä Minna Niemisen kanssa.

Karppinen ja Ven sen sijaan eivät ole kaksikkona kilpailleet vielä kansainvälisellä tasolla. Karppinen sijoittui vuonna 2010 EM-kisoissa yksikössä yhdeksänneksi.Vuonna 2011 Karppinen kärsi selkäongelmista ja tekee nyt paluuta kansainväliselle tasolle. Ven on kilpaillut kotimaan kilpailujen lisäksi tänä vuonna maailman cupissa ja alle 23-vuotiaiden MM-kilpailuissa yksiköllä. Sijoitus maailman cupissa oli 17. ja MM-kilpailuissa 19. Miehet ovat harjoitelleet yhdessä elokuun alun SM-kilpailuista lähtien.

Kilpailuja voi seurata kansainvälisen soutuliiton, FISA:n, internetsivuilta www.worldrowing.com sekä mobiiliversiosta http://mobile.worldrowing.com.Sivuilta löytyvät lähtölistat, aikataulu, veneluokkien esittely, kuvagalleria, suora tulosseuranta sekä kilpailuraportit. Lisätietoa saa myös kisasivuilta: www.erch2012.com.