Sulkavan Suursoudut – kesän suurtapahtuma

19.4.2012 Soutu Yleinen

Maailman suurin soututapahtuma järjestetään tulevana kesänä jo 45. kerran, nyt 5.-8.7.2012.

Parhaimmillaan mukana on ollut 10 000 osanottajaa. Viime kesänä tapahtumaan osallistui 6 539 soutajaa. Jokainen osanottaja vie pieneen savolaiskuntaan mukanaan 1,5 henkilöä, joten huisketta piisaa.

Suursoutuja on uudistettu ja mukana ovat ensimmäistä kertaa myös kanootit ja kajakit. Kaikki lähdöt päättyvät nyt ensimmäistä kertaa kunnan keskustassa sijaitsevalle soutustadionille. Mukana on uutuutena myös lyhyempi matka, 20 kilometriä. Lisäksi kirkkoveneillä kiskotaan nyt ensimmäistä kertaa yhtämittainen 70 kilometriä, stadionilta stadionille.

Mukana tapahtumassa on niin eri-ikäisiä miehiä kuin naisiakin, viime vuonna osanottajia oli yhteensä 15 eri maasta. Suursoudut tehdään yhden päätoimisen ja noin 650 talkoolaisen voimin. Mukana merkillisen soututarinan loihtimisessa on ihmisiä 32 eri järjestöstä: marttoja, kotiseutuyhdistyksiä, urheiluseuroja jne.

Lähtöviivalle on edelleen asettumassa neljä suursuursoutuneuvosta. Sulkavalaiset Hannu Pasanen, Risto Virta ja Raimo Virta sekä nykyinen lappeenrantalainen Seppo Hulkkonen ovat osallistuneet jokaiseen aikaisempaan Suursoutuihin.

Lisätietoja Suursouduista sekä sen monipuolisesta oheisohjelmasta löytyy osoitteesta www.suursoudut.fi.