Vesillä liikkumisen riemua rennossa retkisoudussa Karelia-Soudussa

20.7.2012 Yleinen

Karelia-Soutu käynnistyy jo 28. kerran, kun pienveneet ja kanootit starttaavat sunnuntaina 22.7. Ilomantsin Mutalahdesta kuusipäiväiselle taipaleelleen. Kirkkovenesoutajat laskevat aironsa veteen tiistaina 24.7. Lieksassa. Molempien reitti päättyy perjantaina 27.7. Joensuun Ilosaareen.

Karelia-Soutu on Suomen pisin, ja yksi vanhimmista retkisoutuista, joka kerää jo 28. kerran kansainvälisen joukon soutajia ja melojia nauttimaan kesäisestä viikosta Pohjois-Karjalan erämaaluonnossa.

Soutajia liki entiseen malliin – koko matkan soutu kasvattamassa suosiotaan

Reitiltään viime vuonna uudistuneeseen tapahtumaan on ennakkoon ilmoittautunut soutajia liki entiseen malliin. Kirkkoveneiden airoihin tarttuu Lieksassa neljän päivän soututaipaleelle 13 miehistöä, kaksipäiväiseen Pikku-Kareliaan Enon Haapalahdesta starttaa 17 venekuntaa. Suosituin etappi on jälleen jo perinteisesti perjantaina Jakokoskelta Joensuuhun, jolloin Pielisjoella etenee noin 450 soutajaa. Pienveneitä ja kanootteja osallistuu koko matkalle noin 40 yksikköä.

”Olemme tyytyväisiä veneiden määrän pieneen kasvuun koko matkan osalta. Perjantain kirkkovenesoudun osanottajamäärä näyttäisi kuitenkin tippuvan viimevuotisesta. Retkisoututapahtumien osanottajamäärä on valtakunnallisesti ollut laskussa, joten haasteita riittää laajalla rintamalla. Tavoittelemme vähintään viimevuotista tasoa, jolloin airoissa kävi 945 soutajaa ja melojaa.” toteaa kirkkovenereitin johtaja Jaana Pitkänen.

Kansainvälistä väriä rennossa retkisoudussa

Kansainvälistä väriä pohjoiskarjalaisille vesireiteille tuovat kaksi saksalaista kirkkovenemiehistöä ja ainakin yksi pienvenemiehistö Venäjältä. Saksalaiset ryhmät saapuvat Berliinistä ja Bremenistä. Molempien saksalaisryhmien kipparit ovat soutaneet Karelia-Soudussa vuonna 2010.

”Järjestelyjen sujuvuus ja Karelia-Soudun rento retkisoudun henki ovat vedonneet ulkomaalaisiin soutajiin. He ovat tunteneet sopeutuneensa joukkoon ja välittäneet tietoa Pohjois-Karjalan hienoista järvi- ja jokimaisemista omissa soutuseuroissaan ja niiden lehdissä.” kertoo kansainvälisten soutajien yhdyshenkilö Sirpa Sulopuisto. Yksittäisen soutupaikan varanneita soutajia saapuu mm. Hollannista ja Saksasta.

Simpauttajaa, lavatansseja ja kyykkäkisoja

Tapahtumaan osallistujille on retkisoudun lisäksi luvassa monipuolista oheisohjelmaa sekä rentouttavaa yhdessäoloa kyykkämestaruuskilpailuista lavatansseihin ja lauluiltoihin, ohjelmallisiin iltamiin sekä Simpauttaja-teatteriin.

Suomi Vesille -tapahtuma järjestetään Jakokosken illassa torstaina 26.7. Valtakunnallisen kampanjan päämääränä on edistää kansalaisten terveyttä ja hyvinvointia sekä turvallista vesillä liikkumista.

Lisätietoja:

Kirkkovenereitti ja tiedotus, kuvat: Jaana Pitkänen puh. 040 5360 285 jaana@kareliasoutu.fi

Pienveneet ja kehittämishanke: Pertti Keronen puh. 0500 377 589 pertsa@kareliasoutu.fi

Tapahtuman järjestää Karelia-Soutu ry ja reitin varrella on mukana 400 – 500 vapaaehtoista.

Tapahtuman internet-sivut on uusittu: http://www.kareliasoutu.fi/

Yleistä / taustaa:

Karelia-Soudun reitti ja aikataulu uusiutuvat vuonna 2011 ja tapahtuma päättyy nykyisin Joensuuhun. Kirkkovenesoudun kokonaispituus neljänä päivänä soudettaessa on noin 146 km. Pienvenesoudun ja melonnan kuuden soutupäivän aikana kilometrejä kertyy noin 203 km. Päiväetapit vaihtelevat pienvenereitillä 21 ja 47 km välillä, kirkkovenereitillä soutupäivän pituus on 28 – 41 km.

Karelia-Soutu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1985, ja sen jälkeen joka kesä on soudettu niin paahteessa kuin tuulessakin.  Tapahtuma on osoittautunut elinvoimaiseksi; kiitos tästä luonnon muovaamille vaihteleville järvi- ja jokimaisemille sekä osanottajille, jotka ovat luoneet ”soudun hengen”.  Vesillä ei vain soudeta vaan välillä pistetään lauluksi ja saatetaanpa vähän hupaillakin kanssasoutajien kustannuksella. Iltaisin on rentoa ohjelmaa kyykkäkisoista tansseihin ja teatteriin. Ja aina on tilaa soutajien omalle improvisoidulle ohjelmalle!  Kirkkovenesoudun juontajana on maestro Arto Pippuri, joka kitaroineen viihdyttää soutajia aina sopivan tilanteen tullen.

Tapahtuma järjestetään pääosin vapaaehtoisvoimin. Reitin varrella on mukana 400 – 500 vapaaehtoista, joten myös organisaation sisällä reipas tekemisen meininki on tärkeää. Se, että tapahtuman aikana käytetään eri paikkakuntien paikallisia tuotteita ja palveluja, koetaan yhdeksi valttikortiksi. Vaikka itse soutua pyöritetäänkin yhdistyspohjalta, on tapahtuman toteuttaminen yhteistyötä ja verkostoitumista. Suurin osa osanottajista tulee ryhminä ja palvelut varataan yleensä koko ryhmälle.