Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2013

23.1.2013 Yleinen

Uuden vuoden alkaessa julkaistaan uudet kiellettyjen ja sallittujen lääkeaineiden listat. Suomen antidopingtoimikunta, ADT päivittää ylläpitämiään luetteloita myös internetsivuillaan osoitteessa www.antidoping.fi.

Urheilijan tulee varmistaa, että hänellä on aina ajan tasalla oleva Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelo. ADT:n internetsivuilla urheilija voi myös liittyä tiedonjakoverkostoon, jolloin ADT lähettää hänelle kaikki luettelon päivitykset suoraan sähköpostiin.

Jokainen urheilija on itse vastuussa, ettei käytä edes vahingossa kiellettyjä lääkeaineita. Koska kiellettyjen lääkeaineiden joukkoon kuuluu myös ihan tavallisia lääkeaineita, kuten flunssalääkkeet, tulee urheilijan joka kerta ennen mitä tahansa lääkettä otettaessa itse tarkistaa, että se on sallittua urheilijoille.

Urheilija voi saada erivapauden kielletyn lääkkeen käyttöön, mikäli lääkeaine on välttämätön urheilijan terveydentilan kannalta, eikä muuta sallittua hoitoa ole saatavilla. ADT:n tasomäärittelyn piiriin kuuluvien urheilijoiden tulee hakea erivapaus etukäteen ADT:ltä ennen lääkkeen ottamista ja riittävän ajoissa ennen kisoihin osallistumista. Muut kuin tasomäärittelyn piiriin kuuluvat todistavat jälkikäteen lääketieteellisen perusteen lääkkeen käytölle. Tarkemmat ohjeet sekä lajien tasomäärittelyt löytyvät ADT:n nettisivuilta http://www.antidoping.fi/erivapaus. Maailman cupiin, olympiakarsintaan tai seniorien MM-kisoihin osallistuvan urheilijan tulee hakea erivapaus kansainväliseltä lajiliitolta.

Antidopingtoimikunnan nettisivuilta löytyy tietoa myös kaikesta dopingvalvontaan liittyvästä ja hyödyllistä tietoa urheilijoille muun muassa ravintolisistä sekä miten toimia ulkomailla. Englanninkielinen lista kielletyistä aineista ja menetelmistä löytyy WADA:n nettisivuilta.