Valo: Menestyvän urheilun startti

13.6.2013 Yleinen

Valo ja Suomen Olympiakomitea järjestivät menestyvän urheilun starttipäivän Valo-talossa 12. kesäkuuta 2013. Tilaisuuteen osallistui 80 edustajaa mm. lajiliitoista, aluejärjestöistä ja urheiluopistoista. Tilaisuuden aiheena oli lasten urheilun suomalainen malli ja urheiluseuratoiminta muutoksessa.

Lasten urheilun suomalainen malli

Urheilijan polun lapsuusvaiheen määrittelytyö valmistui eri alojen asiantuntijoiden, Nuoren Suomen, Olympiakomitean, huippu-urheilun muutosryhmän sekä 43 eri lajiliiton yhteistyönä viime vuonna. Lapsuusvaiheen yhteisesti määritelty tahtotila on, että mahdollisimman moni lapsi innostuu urheilusta ja mahdollisimman monelle lapselle syntyy edellytykset kasvaa hyväksi urheilijaksi. Lasten urheilun suomalainen malli on toimintamalli, missä urheileva lapsi on keskiössä ja lapsen lähipiirin kasvatuskumppanuus mahdollistaa lapsen kasvun urheilijaksi. Lasten urheilun suomalainen malli edellyttää kotien, koulujen ja seurojen sekä seurojen ja lajien tiivistä yhteistyötä.

Kasva urheilijaksi -palvelun kehittäminen jatkuu
Kasva urheilijaksi -palvelukokonaisuuden kehittämistä jatketaan tiiviissä yhteistyössä Olympiakomitean, lajiliittojen ja urheiluseurojen kanssa. Palvelua käyttää tällä hetkellä jo 8 500 urheilijaa ja tuhannet valmentajat ja vanhemmat. Palvelukokonaisuuteen rakennetaan tulevaisuudessa uusia laatutyökaluja. Tavoitteena on, että Kasva urheilijaksi -palveluun kootaan valmennuksen ”apua arkeen”-työkalut.

Video: Anna Kirjavainen, Suomen voimisteluliitto, haastattelu.

Urheiluseuratoiminta muutoksessa

Tilaisuudessa kuultiin näkemyksiä seuratoiminnan tilanteesta ja tulevaisuudesta sekä Valon alustavista suunnitelmista. Urheiluseuratoimintaa kehittävien tahojen kanssa on kevään kuluessa syntynyt yhteinen näkemys seuratoiminnan jäsentämisestä kolmeen kehään.  Yhteinen jäsentämistapa helpottaa keskustelua ja suunnittelua jatkossa, kun ryhdytään ratkomaan roolituksia ja työnjakoja. Syksyllä lajien, alueiden ja opistojen seurakehittäjät kokoontuvat työstämään sekä sisältöjä ja työnjakoa eteenpäin.

Video: Rainer Anttila, Valo, haastattelu.