Vesillä liikkumisen riemua rennossa Karelia-Soudussa

23.7.2013 Yleinen

Karelia-Soudun järjestelyt käyvät kuumimmillaan. Jo 29. kerran järjestettävä retkisoutu- ja melontatapahtuma käynnistyy vajaan viikon kuluttua, kun pienveneiden airot ja kajakkien melat lasketaan veteen Ilomantsin Mutalahdessa sunnuntaina 28.7. Kirkkovenesoutajat suuntaavat vesille 29.7. Lieksasta. Veneet ja kajakit saapuvat Joensuun Ilosaareen perjantaina 2.8.

Karelia-Soutu on Suomen pisin, ja yksi vanhimmista retkisoutuista. Upeita joki- ja järvimaisemia soudetaan kirkkovenereitillä 146 kilometriä ja pienvenereitillä 203 kilometriä. Osanottajatavoitteeksi on asetettu tuhat airoissakävijää.

Lieksasta neljän päivän soututaipaleelle starttaa 150 soutajaa kymmenessä kirkkoveneessä.  Osa matkaan lähtijöistä soutaa koko matkan, osassa veneitä miehistö vaihtuu päivittäin.

Tiistain ja keskiviikon reitti kulkee Vuonislahden ja Kelvänsaaren kautta Haapalahden Lomakodille. Soutuviikon torstaina Haapalahden Lomakodilta mukaan liittyvät kaksipäiväisen Pikku-Karelian osallistujat, jolloin vesillä on noin 240 soutajaa kuudessatoista kirkkoveneessä. Torstai-iltana Jakokoskelle rantautuu kirkkovenesoutajien lisäksi myös nelisenkymmentä pienvenettä ja kajakkia. Suosituin etappi on jälleen jo perinteisesti perjantaina Jakokoskelta Joensuuhun, jolloin Pielisjoella etenee viitisensataa soutajaa ja melojaa.

Kansainvälistä väriä vesillä

Suomen melonta- ja soutuliitto ry myönsi keväällä Karelia-Soudulle kunniamaininnan  pitkäjänteisestä suomalaisen soudun ja melonnan kansainvälistymisen edistämisestä.

Tämänvuotisessa tapahtumassa onkin mukana liki 50 retkisoutajaa Saksasta, Isosta-Britanniasta, Hollannista, Venäjältä ja Sveitsistä. Pääosa ulkomaalaisista soutajista osallistuu kirkkovenesoutuun. Saksalaiset soutuklubien jäsenet miehittävät kaksi kirkkovenettä. Kolmas kansainvälinen venekunta kerää osallistujia useammasta maasta. Osa ulkomaalaista palaa yhä uudelleen Karelia-Soutuun, osa saapuu ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalan maisemiin.

Nuoret tapahtuman kehittäjinä

Tulevassa Karelia-Soudussa Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijat miehittävät yhden kirkkoveneen Pikku-Karelian ajaksi. Opiskelijat jakavat Pikku-Karelian aikana soutukokemuksensa omille verkostoilleen sosiaalisen median kautta. Nuorten omakohtaisten kokemusten ja suositusten avulla on mahdollisuus tavoittaa nuoria ja saada tulevaisuudessa uusia osallistujia mukaan Karelia-Soutuun. Opiskelijat toteuttavat lisäksi asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka avulla kerätään Karelia-Soudun osallistujilta palautetta Karelia-Soudun 30. juhlavuoden suunnittelun tueksi.

Soutuviikon aikana on tarjolla monipuolista oheisohjelmaa. Tapahtuman järjestäjä Karelia-Soutu ry toivoo paikallista väkeä runsain joukoin rannoille ja taukopaikoille kannustamaan soutajia ja melojia. Reitin varrella on järjestelyissä mukana satoja vapaaehtoisia.

Mukaan ehtii vielä!

Myös mattimyöhäisillä on mahdollisuus tulla mukaan rentoon retkisoutuun. Soutupaikan varaaminen on erinomainen tilaisuus pienemmille yrityksille ja yhteisöille sekä yksittäisille soutajille päästä mukaan Karelia-Soudun tunnelmaan. Soutupaikan voi varata haluamilleen päiville. Osanottomaksu sisältää kuljetukset lähtöpaikalle ja takaisin Joensuuhun, ruokailut, kunniakirjan, saunan ja järjestäjän vastuuvakuutuksen.

Lisätietoja: www.kareliasoutu.fi