Mommilanjärven souteluihin Hausjärvelle tulossa lähes 800 soutajaa ja melojaa: Pääsoutelijana ex-pääministeri Matti Vanhanen.

14.7.2014 Soutu Yleinen

Mommilanjärven juhlasoutelu -tapahtuma järjestetään tämän viikon lauantaina 19.7. 25. kerran. Soutelupäivänä Mommilanjärven kiertää 51 kirkkovenejoukkuetta sekä kolmisenkymmentä pienveneellä soutajaa ja melojaa.

Soutelutapahtuma on yksi Suomen suurimmista kunto- ja retkisoututapahtumista. Kyseessä ei ole kilpailu, vaan tarkoituksena on hauskalla tavalla viettää kesäpäivää yhdessä hyvien ystävien seurassa.

Lehdistö- ja kutsuvierastilaisuus pidetään lauantaina 19.7.2014 alkaen klo 10.45 Haminankylän Kotipirtillä. Ajo-ohjeet ja soutelustadionin alue- sekä reittikartat löytyvät tapahtuman nettisivuilta: http://www.mommilanjarvensoutelu.fi/soutelu-2014/

Omalla pienveneellä tai kanootilla matkaan lähtevät voivat ilmoittautua vielä perjantaina tai lauantaina Haminankylän Kotipirtillä. Jos omaa pienvenettä tai kirkkovenejoukkuetta ei ole, kannattaa ilmoittautua soutelijapankkiin soutelujen kotisivulla www.mommilanjarvensoutelu.fi. Sieltä soutajia vailla olevat joukkueet tai halukkaat soutajat voivat löytää toisensa.

Souteluihin voi osallistua edellisten vuosien tapaan myös melomalla. Matkaa lähtöpaikalta Kärkölän Lappilasta soutustadionille kertyy n. 12 km. Ennakkoon tapahtumaan on ilmoittautunut 13 melojaa, mutta lähtöpaikallakin voi vielä maksaa osallistumismaksun ja tulla mukaan.

Ei pelkkää soutua

Tapahtuman tarkoituksena on yhdessä ja samassa kansanjuhlassa hauskalla tavalla kiinnittää ihmisten huomiota myös ympäristön tilaan ja sen säilymiseen hyvänä myös seuraaville sukupolville. Vanajavesikeskuksen osastolla asukkaat voivat esittää toiveita ja näkemyksiään vesistön kunnostamistarpeista sekä muista viihtyvyyttä lisäävistä toimenpiteistä.

Soutelujen oheisohjelmaan on juhlavuonna panostettu. Päivällä ranta-alueella musisoivat Hyvinkään rautatien soittajat, ja useasti palkitun countrytanssiryhmä Country Heels & Toes:n esityksiä voi ihailla päivän mittaan. Alueella on maaseutu-markkinat ja käsityöteltassa taitojaan näyttävät erilaisten käsitöiden osaajat. Soutelustadionilla on omaa ohjelmaa myös perheen pienimmille, ja poni kärryineen kuljettaa matkustajia ranta-alueella. Kiertoajelut Mommilan historiallisissa maisemissa kannattaa myös muistaa. Tutustumiskohteena on eläinmaatila, joka varmasti kiinnostaa niin lapsia kuin vanhempiakin. Soutelupäivä päättyy iltatilaisuuteen Mommilan kyläkirkossa ja Mommilan seurojentalolla suuriin soutelutansseihin, joita tahdittaa Mikko Alatalo Rantavahdit- orkestereineen.

Lisätietoja: Markku Juhola,
Mommilanjärven soutelu ry, puheenjohtaja puh. 0400 444 714, markku.juhola(at)kolumbus.fi
www.mommilanjärvensoutelu.fi