Soutajat hakevat juhannuksena menestystä Aiquebeletten maailmancupista

19.6.2014 Soutu Yleinen

Olympiasoudun maajoukkueryhmä avaa tiiviin kisakautensa todenteolla juhannuksena Ranskan Aiguebeletten maailmancupissa. Kisat käydään 20.-22.6. ja niihin lähtee Suomesta seitsemän urheilijan ryhmä.

Soutajien vauhdista antoi esimakua kolme viikkoa sitten ainoana suomalaisedustajana EM-kisoissa soutanut Robert Ven, joka taisteli B-finaalissa sijoista 7-12. – Robertin vauhti oli EM-kisoissa hyvää, joten keskinäisten vertailujen perusteella uskon muidenkin venekuntien olevan Aiguebelettessä hyvässä vauhdissa. Kokonaisuutena on ilahduttavaa lähteä kisoihin, sillä maajoukkueen taso on noussut eikä olla enää yhden venekunnan varassa, totesi Hiltunen viime viikolla liiton mediatilaisuudessa.

Aiguebelettessä Suomella on seitsemän urheilijaa neljässä venekunnassa. Robert Ven osallistuu ainoana yksikkösoutuun (M1x). Ulla Varvio ja Eeva Karppinen taistelevat naisten pariairokaksikossa (W2x). Tamperelaiset veljekset Joonas Ja Juho-Pekka Petäjäniemi soutavat miesten kevyessä pariairokaksikossa (LM2x). Joukkueen kuopukset Antti Kilpeläinen – Joel Naukkarinen starttaavat nyt ensimmäisiin maailmancup-kilpailuihinsa. He soutavat perämiehetöntä kaksikkoa (M2-).

Urheilijat lähtevät metsästämään maailmancupista hyviä sijoituksia. – Viime vuonna mitalisijat olivat maailmancupissa niin harmittavan lähellä, että kyllä ne mielessä ovat. Italian leirit osoittivat veneen liikkuvan yllättävänkin hyvin, vaikka oma talvikauteni olikin sairastelujen vuoksi rikkonainen, summasi Ulla Varvio joka on muuttanut touko- ja kesäkuuksi Turkuun voidakseen harjoitella kaksikkoparinsa Eeva Karppisen kanssa yhdessä.

Maailmancup-kilpailuiden Live-seuranta ja tulokset: www.worldrowing.com.
Soutumaajoukkueen facebook-sivut: https://fi-fi.facebook.com/Soutumaajoukkue