Melonta- ja soutuliitto Paralympiakomitean jäseneksi

Tiedote
19.5.2015

Paralympiakomitealle kolme uutta jäsentä

Sulkapalloliitto, Taekwondoliitto sekä Melonta- ja Soutuliitto hyväksyttiin Paralympiakomitean vuosikokouksessa komitean uusiksi jäseniksi. Soutu oli paralympialajina Lontoossa 2012, melonnassa kilpaillaan ensimmäistä kertaa paralympiamitaleista Riossa syyskuussa 2016. Sulkapallo ja taekwondo on valittu puolestaan Tokion vuoden 2020 paralympialaisten lajiohjelmaan.

Kaikissa lajeissa on jo tarjolla harjoitusmahdollisuuksia vammaisurheilijoille ja paralympialajistatus vauhdittaa lajin kehitystä. Uusista jäsenliitoista vammaissulkapallo on vammaisurheilijoiden keskuudessa suosituin ja organisoiduin myös liittotasolla.

Vammaissulkapallolla on oma yhdistys, joka siirtyi Sulkapalloliiton alaisuuteen vuoden 2013 alussa ja yhteistyötä on tiivistetty siitä lähtien. Viime viikonloppuna järjestettiin ensimmäinen yhdistetty kilpailutapahtuma, kun vammaissulkapallon SM-kilpailut sekä sulkapallon kansalliset kilpailut järjestettiin samassa paikassa. Toiminnanjohtaja Mika Heinosen mukaan kilpailujärjestelyt sujuivat hienosti.

-Oli hyvä kokemus järjestää yhteinen kilpailutapahtuma. Vammattomat pelaajat pääsivät näkemään pyörätuolisulkapalloa ja kilpailujen yhteydessä käytiin myös hyviä keskusteluja. Oli ilo huomata, että vammaissulkapallon SM-kilpailuissa oli uusia pelaajia ja ensimmäistä kertaa myös naisten sarja mukana. Maailmalla vammaissulkapallon taso on kova, erityisesti Aasiasta tulee taitavia pelaajia. Toivotaan, että Suomesta löytyy motivoituneita nuoria pelaajia jopa paralympiatasolle, Heinonen kuvailee.

Paralympiakomitean valmennuspäällikkö Kimmo Mustonen näkee yhteistyön lajiliittojen kanssa kehittyvän vuosi vuodelta.

-Lajiliittojen vastuu vammaisurheilun kehittämisestä kasvaa koko ajan, tämä on erittäin myönteinen kehityssuunta. Uusien jäsenien myötä yhteistyö lisääntyy entisestään ja toivon entistä aktiivisempaa yhteistyötä myös yli lajirajojen.

Rion paralympialaisissa ei todennäköisesti nähdä yhtään suomalaismelojaa eikä –soutajaa, mutta Tokion paralympialaiset ovat realistinen tavoite ainakin taekwondoka Matti Sairaselle, joka on voittanut lukuisia MM-mitaleja.

Paralympiakomitealla on tällä hetkellä 19 jäsentä: Suomen Vammaisurheilu ja –Liikunta VAU ry sekä 18 lajiliittoa. Jäseneksi hyväksytään laji, joka hallinnoi vammaisurheilijoiden maajoukkuetoimintaa.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin myös Paralympiakomitean uudet säännöt. Konkreettisin muutos on vuosikokouksen muuttuminen kevätkokouksesta syyskokoukseksi.

Lisätietoja: Valmennuspäällikkö Kimmo Mustonen: 050 5669869

Kaikki Paralympiakomitean jäsenet: http://www.sport.fi/paralympiakomitea/keita-olemme/jasenjarjestot

Paralympiakomitean kuvapankki (salasana paramedia): http://paralympiakomitea.kuvat.fi/