Ylijohtaja Esko Ranto toiminnanjohtajien aamupalainfossa – harrastuskustannusten nousu on kasvamassa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi

16.4.2015 Yleinen

Valon ja Suomen Olympiakomitean järjestämässä toiminnanjohtajien aamupalainfossa tiistaina 14.04.2015 esillä oli kolme kokonaisuutta: OKM:n nuoriso- ja liikuntapolitiikan osaston ylijohtaja Esko Rannon ajankohtaiskatsaus liikuntajärjestöjen avustuskäytäntöihin, urheilun uusi tapahtumakonsepti SM-viikko sekä ensimmäistä kertaa kesäkuussa järjestettävät Euroopan kisat (European Games) Bakussa.

Suomessa eletään mielenkiintoisa aikoja

Eduskuntavaalit ovat muutaman päivän päästä ja tämän jälkeen muodostetaan hallitus. Hallitus tekee strategisen tason hallitusohjelman, jota täydennetään myöhemmin tarkemmilla toimenpideohjelmilla.

– Meillä on hyvä mahdollisuus saada liikunta merkittäväksi asiaksi hallitusohjelmaan. Liikkumattomuuden merkitys ja kustannukset ovat kaikkien tietoisuudessa ja isosti keskustelussa ennen vaaleja, toteaa ylijohtaja Esko Ranto

– Liikkumattomuuden lisäksi meillä on toinen erittäin merkittävä haaste, joka liittyy harrastusten kohonneisiin kustannuksiin. Toivon, että kaikki järjestöt miettisivät tavallisten ihmisten liikkumista ja erityisesti harrastuskustannusten nousua.  Tämä on oikeasti muodostumassa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi.

Aamupalainfossa esillä oli myös järjestöjen avustuksiin liittyvät uudistus. Työn tulee olla valmis toukokuun loppuun mennessä ja siinä otetaan huomioon järjestöiltä tullut palaute sekä uusi liikuntalaki.

– Järjestöjen toiminnan laajuus tullaan uudistamaan tiedonkeruun osalta. Tavoitteena on saada aikaan yksi tiedonkeräysjärjestelmä, jonka kautta syntyy tuloskortit. Liittojen täytyy pitää huolta jatkossa paremmin siitä, että jäsenluettelot ovat kunnossa ja päivitettyjä.  Toiminnan laadun ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi tullaan myös uudistamaan ja arvioimaan jokaisen järjestön osalta.

– Järjestelmän läpinäkyvyyttä on lisättävä ja perustelut myönnetyille avustuksille on oltava näkyvillä. Kaikki palaute ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita seuraavien viikkojen aikana, toteaa Ranto.

SM-viikko Suomeen?

Valon ja Olympiakomitean tapahtumayksikön toimesta on tutkittu mahdollisuutta järjestää Suomessa ensimmäistä kertaa SM-viikko otsikon alla monilajitapahtuma, jossa jaettaisiin suomen mestaruuksia. Mallia on haettu ruotsista SM-veckan -konseptista, joka on ollut käytössä jo vuosia. Yle on kertonut kiinnostuksensa televisioida tapahtuman.

– Keräämme huhtikuun aikana palautetta SM-viikon osalta ja jatkamme työtä uuden konseptin kehittelyssä. Ennen kesälomia tulemme päättämään siitä, järjestetäänkö tapahtuma jo ensi vuonna ensimmäistä kertaa, toteaa konseptia esitellyt Judoliiton puheenjohtaja Esa Niemi.

Turku tapahtumakaupunkina

Turun kaupungin tapahtumakoordinaattori Kimmo Hyyppä esitteli toiminnanjohtajille kaupungin strategiset linjauksensa ja suunnitelmansa tapahtumiin liittyen.

–  Meillä on kolme kokonaisuutta, jonka varaan olemme rakentaneet tapahtumastrategiamme.  Merellisyys (Tall Ships Races ja saaristo) Kulttuuri ( Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 ja Logomo) Liikunta ja Urheilu (pitkät lajihistoriat, vahvat seurat ja opiskelijakaupunki) ovat meidän tapahtumien kannalta tulevaisuuden painopistealueet, totesi Hyyppä.

Lähes 100 urheilijaa Suomesta Bakun European Games-joukkueeseen

Kesäkuussa Bakussa järjestettäviin ensimmäisiin Euroopan kisoihin lähtee lähes 100 urheilijaa 15-17 lajissa.  Kisakonseptin toiminnanjohtajille esitteli kisayksikön johtaja Leena Paavolainen.

– European Games on meille kaikille uusi konsepti. Kesäkuussa järjestettävät Euroopan kisat toimivat meillä yhtenä välietappina matkalla Rion kesäolympialaisiin 2016. Monelle urheilijalle tämä on merkittävä paikka haettaessa ensimmäisiä kiinnityksiä Rion kisapaikkoihin, kertoo Paavolainen.

Aamupalainfon puheenvuorot nähtävissä osoitteessa http://www.sport.fi/videot

Seuraava aamupalainfo keskiviikkona 17.6.