650 koululaista osallistumassa Vesisankarit-tapahtumaan 13.9.

12.9.2016 Yleinen

Suuren suosion saavuttanut Vesisankarit-tapahtuma rantautuu Espoon Leppävaaran uimahalliin ja maauimalaan tiistaina 13.9.2016 klo: 9-15. Tapahtuma on osa kansainvälistä School Action Dayta, joka järjestetään Leppävaaran liikuntapuistossa. Päivän aikana koululaiset tutustuvat vesillä liikkumisen taitoihin toiminnallisilla rasteilla ammattitaitoisten ohjaajien opastuksella.

Harjoittelu tekee Vesisankarin – 650 koululaista valtaa uuden Leppävaaran uimahallin ja maauimalan

Koululaisten joukossa vesillä liikkumisen taitoja harjoittelee myös Elixir TV-ohjelma, jonka tiimistä on paikalla ainakin Jani Sievinen. ”Jännittävää nähdä, miten Jani suoriutuu uinnista pelastusliivit päällä tai kylkiasentoon kääntämisestä”, pohtii tapahtumakoordinaattori Pauliina Kotiranta Koululiikuntaliitosta.

Uimahallissa Cetus Espoon monipuolisella vesitaitoradalla harjoitellaan mm. taitouintia ja vesipalloa. Pelastusliiveillä uintiin sekä pelastuslautan käyttöön opastavat Espoon meripelastajat. Sukellusseura Nousun sukellusradalla kehitetään sukellustaitoja. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton kouluttajat opettavat vedestä pelastamista.

Maauimalassa Melonta- ja soutuliitto tuo altaaseen kanootit ja koululaiset saavat vauhdikkaan melontaelämyksen altaassa. Suomen Purjehdus ja Veneilyn rastilla tutustutaan purjehduksen saloihin mm. ”hengaamalla” roikkumiskiikussa sekä opettelemalla solmuja. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto tarjoaa henkeäsalpaavan kokemuksen hengenpelastajan työstä. Suomen Punaisen Ristin Espoon osasto opettaa kylkiasentoon kääntämistä.

”Turvallinen vesillä liikkuminen vaatii olosuhteiden hahmottamista, omien taitojen tiedostamista, sekä oikeanlaista asennetta. Näitä ominaisuuksia Vesisankarit -toiminta edistää”, kertoo Tero Savolainen Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitosta.

Vesitaitojen harjoittelu on helppoa pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudulla on laaja ja hyvin saavutettava uimahalliverkosto. ”Kannustamme perheitä lähtemään uimahalleihin, sillä lähes kaikki lapset pitävät vedessä liikkumisesta. Vesielementti opettaa itsestään -vesitaidot kehittyvät vedessä vapaasti leikkien ja liikkuen. Vanhemmat toimivat innostajina sekä valvojina turvallisen vesikokemuksen takaamiseksi”, kertoo Sari Turunen Koululiikuntaliitosta.

Vesisankarit -hankkeessa innostetaan koululaisia harjoittelemaan monipuolisesti vesillä liikkumisen taitoja eri vuodenaikoina. Tammikuussa julkaistu Vesisankarit -käsikirja tukee uuden opetussuunnitelman mukaista ilmiöpohjaista opetusta.

”Uimaan oppii ainoastaan vedessä, mutta tärkeitä vesitaitoja voi harjoitella eri ympäristöissä ympäri vuoden. Käsikirja tarjoaa vinkit vesillä liikkumisen taitojen monipuoliseen ja turvalliseen harjoitteluun osana eri oppiaineita. Harjoittelupaikkana toimii esimerkiksi koulun piha, liikuntasali tai luokkahuone”, sanoo Sari Turunen Koululiikuntaliitosta.

Syksyn 2016 aikana Vesisankarit -tapahtumia järjestetään yhteensä kymmenellä eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Tapahtumiin osallistuu syksyn aikana lähes 4000 alakoululaista opettajiensa johdolla. Lisätietoja www.vesisankarit.fi

Vesisankarit-hankkeessa ovat mukana Koululiikuntaliitto, Sukeltajaliitto, Suomen melonta- ja soutuliitto, Suomen Meripelastusseura, Suomen Punainen Risti, Suomen Purjehdus ja Veneily, Suomen Uimaliitto sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto. Hanketta tukee Reijo Rautauoman säätiö.

Lisätietoja Espoon tapahtumasta: Pauliina Kotiranta, Koululiikuntaliitto, pauliina.kotiranta(at)kll.fi tai gsm 044 312 1890.

Lisätietoja Vesisankarit- hankkeesta: Sari Turunen, Koululiikuntaliitto, sari.turunen(at)kll.fi tai gsm 044 713 0821.