Helsingin Vallisaari on avattu retkeilijöille

2.6.2016 Yleinen

Vallisaari ja Kuninkaansaari ovat uusi retkikohde, Suomenlinnan naapurissa. Saaret ovat olleet satojen ihmisten koti ja työpaikka sekä tuhansien sotilaiden palveluspaikka.

Suomenlinnan vieressä sijaitseva Vallisaari on avattu retkeilijöille. Saarella on ollut linnoitteita Helsingin perustamisesta, 1600-luvulta alkaen. Merenkulkijat ovat tunteneet saaren kuitenkin jo keskiajalla Lampisaari-nimellä.

1700-livulla Vallisaari toimi viereisen Viaborgin eli Suomenlinnan huoltosaarena sekä luotsisaarena, mutta saarta ei linnoitettu, eikä sinne sijoitettu tykistöä.

Venäjän valloitettua Viaporin Vallisaaresta käsin ja Suomen siirryttyä Ruotsin vallan alta Venäjälle, alkoi Vallisaaren linnoittaminen.

Suomen itsenäistyttyä Vallisaari toimi ammusvarastona. Vakava räjähdysonettomuus sinkoi ammuksia ympäri saarta 1937. 1950-luvulla saarella oli vakituista asutusta, lähinnä valtion palveluksessa olevia siviilejä. 1990-luvulla saari tyhjeni. Puolustusvoimat luopui saaren hallinnasta 2008 ja 2016 toukokuussa saari avattiin yleisölle.

Metsähallituksen luontopalvelut hallinoi saarta ja on parantanut saaren palveluita ja turvallisuutta. Saari on nyt avoinna retkeilijöille, mutta turvallisuussyistä kulkemista ja leiriytymistä on rajoitettu.

Lisätietoja Vallisaaresta: http://www.luontoon.fi/vallisaari