Soutaja Matti Niemelle Pro Urheilu -tunnustuspalkinto

1.12.2016 Soutu Yleinen

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen jakoi vuosittaiset Pro Urheilu -tunnustuspalkinnot 1. joulukuuta. Vuoden 2016 Pro Urheilu -tunnustuspalkinto myönnettiin kuudelle urheilijalle. Palkinnon sai soutaja Matti Niemi.

Valkeakoskelainen Matti Niemi menestyi soudussa sekä soutajana että perämiehenä. Niemen suurin saavutus oli Melbournen vuoden 1956 olympiapronssi perämiehellisen nelosen perämiehenä. Niemi oli voittamassa myös Suomen soutuhistorian ensimmäistä Euroopan mestaruutta aiemmin samana vuonna. Venekunta Melbournessa ja Bledin EM-kilpailuissa oli Veli Lehtelä, Toimi Pitkänen, Kauko Hänninen ja Reino Poutala, perämiehenään Matti Niemi.

Niemen soutu-ura alkoi vuonna 1953. Ensimmäinen arvokilpailumitali tuli 1955 EM-kilpailuissa Niemen ollessa perämiehenä Pitkäsen ja Lehtelän kanssa perämiehellisessä kaksikossa. Perämiehenä toimimisen lisäksi Niemi saavutti Suomen mestaruuksia myös itse soutajana.

Urheilu-uransa jälkeen Niemi toimi aktiivisesti Valkeakosken Vesiveikoissa. Hän oli seuran puheenjohtajana 1970- ja 1980-luvuilla ja oli yksi vahva vaikuttaja Vesiveikkojen aktiivisen soututoiminnan takana tuolloin.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedote 1.12.2016: Yhdeksän urheilun ja liikunnan saralla ansioitunutta palkittiin

Pro Urheilu -palkinto myönnetään suomalaisille urheilijoille tunnustuksena merkittävästä urheilu-urasta tai huomattavasta urheilusaavutuksesta. Ensimmäiset Pro Urheilu -palkinnot myönnettiin vuonna 2000.