Torsten Liljebergille ICF:n ansiomitali

26.10.2016 Yleinen

Torsten "Nappus" Liljebergille ojennettiin ICF:n mitali
Torsten “Nappus” Liljebergille ojennettiin ICF:n mitali
"Nappus" viettää 100-vuotispäiväänsä 26.10.
“Nappus” viettää 100-vuotispäiväänsä 26.10.

Meloja Torsten “Nappus” Liljeberg viettää 26.10.2016 juhlapäivää täyttäessään 100 vuotta. Nappus on aktiivinen meloja ja toiminut useassa eri roolissa melonnan parissa jo yli 80 vuoden ajan.

Melontauransa Liljeberg aloitti 1930-luvulla ja edusti menestyksekkäällä urallaan Drumsö Kanotister ja Drumsö Paddlarklubb -seuroja. Hän voitti urallaan lukuisia Suomen mestaruuksia; kansainvälisesti hänen paras saavutuksensa oli K4 10 000m viides sija vuoden 1950 Kööpenhaminan MM-kilpailuissa miehistöllä Liljeberg, Olavi Puro, Olavi Ojanperä sekä Hans Ludberg. Helsingin olympialaisiin 1952 Nappus valittiin melontamaajoukkueen varamieheksi.

Innokas meloja on toiminut myös valmentajana. Torsten Liljeberg valmensi mm. Meksikon olympiakisoissa vuonna 1968 viidenneksi sijoittunutta nelikköä.

Torsten Liljeberg on kolmannen polven lauttasaarelainen. Hän on sotaveteraani ja palveli talvi-ja jatkosodassa JR 13 -joukoissa.

Kansainvälinen Kanoottiliitto ICF palkitsi Torsten Liljebergin ICF:n ansiomitalilla kunnianosoituksena kansainvälisestikin poikkeavan mittavasta urasta urheilijana, valmentajana ja seuratoimijana. ICF:n presidentti José Perurena myönsi mitalin 12.10.2016 ja se ojennettiin Nappukselle hänen 100-vuotissyntymäpäivänään 26.10.2016