Kansainvälisen Soutuliiton kongressissa merkittäviä päätöksiä

15.2.2017 Soutu Yleinen

Kansainvälisen Soutuliiton FISA:n ylimääräisessä kongressissa tehtiin merkittäviä päätöksiä mm. Tokio 2020 -olympialaisten kilpailuohjelmasta.

Tokio 2020 -kilpailuohjelmasta äänestys

Keskustelua Tokion veneluokista on käyty tiiviisti viime kuukaudet. Kongressissa oli vastakkain FISA:n hallituksen ehdotus, jossa miesten kevyen perämiehettömän nelosen tilalle esitettiin naisten perämiehetöntä nelosta sekä vastaehdotus, jossa miesten kevyt perämiehetön nelonen jäisi ohjelmaan ja miesten perämiehettömän nelosen korvaisi naisten kevyt perämiehetön nelonen. Äänestyksen jälkeen FISA:n hallituksen ehdotus voitti äänin 94-67.

Tokion kilpailuohjelmassa toteutuu sukupuolten välinen tasa-arvo, sillä veneluokkia sekä miehille että naisille molemmille seitsemän.

Kongressin päättämä ohjelma esitetään Kansainväliselle Olympiakomitealle. Päätöksen Tokion olympiakisojen ohjelmasta tekee KOK. Lopullinen päätös olympiaohjelmasta saadaan kesällä 2017. Samalla alkaa valmistelu tulevien olympiakarsintojen sisällöstä ja ns. quota-paikoista.

Muita päätöksiä

Kongressi päätti, että venekunnan perämiehenä voi toimia joko mies tai nainen huolimatta venekunnan sukupuolesta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi naisten kahdeksikolla voi olla miesperämies. Samalla sekä miesten että naisten perämiesten painoa nostettiin 55 kg:an.

Merkittävä muutos tehtiin myös parasoudun kilpailumatkaan. Kilpailumatka on tulevaisuudessa 2000 metriä aikaisemman 1000 metrin sijaan.

Kongressi teki myös muutoksia mainossääntöihin esim. päähineiden ja sukkien sekä venemainosten osalta. Muutoksilla haluttiin antaa lisää mahdollisuuksia urheilijoiden sponsorointiin.

FISA:n tiedote