Sisäsoutu ensimmäistä kertaa World Gamesien ohjelmassa

25.7.2017 Soutu Yleinen

World Games on neljän vuoden välein järjestettävä kansainvälinen urheilutapahtuma, jossa tänä vuonna kilpaillaan 14 urheilumuodossa. Kisat järjestää Kansainvälisen Olympiakomitean tunnustamana toimiva IWGA-järjestö (International World Games Association). Ensimmäiset World Games -kilpailut järjestettiin vuonna 1981 ja vuoden 1997 kisoja isännöi Lahti. Tämän vuoden kisoihin osallistuu noin 3600 urheilijaa yli 100 maasta. Sisäsoudun kilpailut käydään 26.-27.7.2017. Mukana on Suomen Kristina Björknäs.

Sisäsoutu on Wolrd Gamesien ohjelmassa ensimmäistä kertaa. Osallistujat on valikoitu talven aikana rankingjärjestelmän kautta. Valinnassa on korostettu ns. universaalisuuden periaatetta eli sitä, että urheilijoita on mahdollisimman monesta maasta ja kaikilta mantereilta.

Mukana on noin 70 urheilijaa 31 maasta. Ohjelmassa on eri kilpailumuotoja: 2000 metrin avoimen ja kevyen luokan lähdöt, 500 metrin avoimen luokan lähdöt ja 4 x 500 metrin sekaviesti.

Suomella on kilpailussa yksi edustaja. Kristina Björknäs kilpailee naisten kevyen luokan 2000 metrillä ja avoimen luokan 500 metrillä. Björknäs oli avoimissa Britannian mestaruuskilpailussa BIRC:issä 40-vuotiaiden naisten kevyessä luokassa neljäs ja SM-kilpailussa 40-vuotiaiden naisten kevyessä luokassa toinen.

Kristina Björknäsin kilpailut:

26.7. klo 12.30 (paikallista aikaa) kevyen luokan 2000 m