Iisa Mäenpää tähtää kanoottipujottelun eliittiin

29.5.2018 Yleinen

Kuva: Jukka-Pekka Moilanen, Kaleva

Suomalaisen kanoottipujottelun superlupaus, oululaista K&C:ta edustava Iisa Mäenpää on jo parin vuoden ajan osallistunut Kansainvälisen kanoottiliiton ICF:n Talent Identification -ohjelmaan, jossa hän on saanut maailmanluokan valmennusta. Kevään valmistautuminen on sujunut hyvin ja tähtäin on nuorten MM-kilpailuissa. Tässä Iisan kuulumisia kesän kynnyksellä.

Miten kevät on mennyt ja missä olet sen viettänyt? Treenit ovat sujuneet mallikkaasti. Alkukevääseen kuului paljon hiihtoa pohjoisessa. Kevään aikana olen ollut harjoitusleirillä Ranskassa kolme viikkoa ja Makedoniassa TIP-leirillä yhden viikon. Leireillä opittiin uutta ja valmistauduttiin tulevaan kauteen. Oulussa päästiin virtaavaan veteen jo toukokuun alussa. Treenejä on ollut vähintään kahdesti päivässä.

Millaisin odotuksin tulevaan kesään? Odotan tulevaa kesää mielenkiinnolla. Aiemmin kädessäni ollut rasitusvamma on paremmassa kunnossa ja olen pystynyt harjoittelemaan tehokkaammin. Allani on myös uusi kajakki, joka toimii paremmin.

Mitä kisoja kierrät kesän aikana? Kesäkuussa ICF:n ranking race ja kolme Ranskan piirikisaa. Heinäkuussa junioreiden ja alle 23-vuotaiden MM-kisat Italiassa. Elokuussa junioreiden ja alle 23-vuotiaiden EM-kisat Slovakiassa ja maailmancup Sloveniassa. Syyskuussa maailmancup Espanjassa.

Missä on päätavoitteesi? Päätavoitteeni erityisesti Italiassa alle 23-vuotiaiden MM-kisoissa.

Olet mukana ICF:n TIP-ohjelmassa, mikä on ollut sen suurin anti? TIP-ohjelma on mahdollistanut ammattimaisen valmennuksen ja kehittymisen melojana. TIP-ohjelman myötä olen pystynyt luomaan verkoston eri maiden melojiin, ja sen myötä myös omatoiminen harjoittelu Keski-Euroopassa on helpottunut. Kohti olympialaisia mennään!

Iisaan voit tutustua myös hänen esittelyvideonsa kautta.

TIP-leirit mahdollistavat ammattimaista valmentautumista

Talent Identification Programme (TIP) on Kansainvälisen kanoottiliiton ICF:n kehitysohjelma, joka saa rahoitusta Kansainvälisen olympiakomitean Olimpic Solidarity -rahoituksen kautta. TIP-ohjelman tavoitteena on auttaa lupaavia nuoria valmentautumaan ja valmistautumaan kilpailuihin. Leirejä järjestetään esimerkiksi kansainvälisten kilpailuiden yhteydessä. TIP-leireille kutsutaan urheilijoita erityisesti sellaisista maista, joissa laji on pieni ja kehitysvaiheessa.

Iisa Mäenpää osallistuu tänä vuonna kolmelle leirille: huhtikuussa Makedoniassa, heinäkuussa nuorten MM-kilpailuiden yhteydessä Italiassa ja syyskuussa maailmancupin kilpailuiden yhteydessä. Syyskuun ns. TIP Excellence -ryhmän leirille on kutsuttu parhaat urheilijat viime vuosien TIP-ohjelmasta, joilla on olympiapotentiaalia.

Kanoottipujottelussa Tokion olympialaisiin jaetaan ensimmäiset paikat vuoden 2019 MM-kilpailuissa, jossa on jaossa naisten kajakkiyksikköön 18 paikkaa. Lisäksi Euroopan maanosakarsinnoissa on jaossa yksi paikka.