Stadi Boat Race huipensi lukiolaisten soutuprojektin

9.10.2018 Soutu Yleinen

Melonta- ja soutuseurat tekevät yhteistyötä paikallisesti koulujen kanssa. Kouluyhteistyön avulla seurat tekevät hienolla tavalla melontaa ja soutua tutuksi koululaisille. Helsinkiläinen Soutuseura SMARK toteutti koululaisprojektin kahden lukion kanssa.

Helsingin keskustassa Kaisaniemenlahdella nähtiin pitkästä aikaa olympialuokkien kilpasoutua. Lukiolaiset kilpailivat kahdeksikoilla ensimmäistä kertaa järjestetyssä Stadi Boat Race -kilpailussa 2. lokakuuta.

Kyseessä oli Soutuseura SMARKin projekti, jossa Munkkiniemen yhteiskoulun lukiolaiset ja Etu-Töölön lukiolaiset opettelivat olympiaveneiden soutua tavoitteena kilpailu kahdeksikoilla. Onnistunut projekti huipentui paras kolmesta periaatteella järjestettyyn kilpailuun Kaisaniemessä. Nesteen Soutajilta saatiin kilpailuun lainaksi toinen kahdeksikko. Startti tapahtui Pitkänsillan kupeesta ja maali oli Helsingin Soutuklubin venevajan edustalla.

Åsa-joukkue koostui Munkkiniemen yhteiskoulun lukiolaisista ja Madde Etu-Töölön lukion, Munkkiniemen yhteiskoulun sekä Mäkelänrinteen lukion opiskelijoista. Kummassakin joukkueessa oli yksi kilpasoututaustaa omaava henkilö perämiesten lisäksi. Voittanut joukkue Madde sai vuodeksi Stadi Boat Race -kiertopalkinnon haltuunsa ja ensi vuonna voitosta kamppaillaan kenties useamman joukkueen voimin.

Lapsia ja nuoria tutustutetaan seuroissa melontaan ja soutuun esimerkiksi koulukäynnein, koululaistapahtumin sekä alkeismelonta- ja alkeissoutukoulujen kautta. Vinkkejä lasten ja nuorten toimintaan voi kysellä liiton toimistolta.