Haku Puolustusvoimien kesälajien urheilujoukkoihin Santahaminaan 28.2.2019 mennessä

24.1.2019 Yleinen

Urheilukoulun hakijoiden tulee edustaa ikäluokkansa kansallista tai kansainvälistä huippua. Urheilulajin tulee olla Olympia- tai MM-kilpailujen ohjelmassa sekä lajin tulee olla laajasti harrastettu Suomessa tai ulkomailla. Valinnat suoritetaan eri lajien asiantuntijalausuntojen sekä psykologisten ja fyysisten testien tulosten perusteella.

Lokakuun saapumiserään hakevien kesälajien urheilijoiden, joiden kansallinen kilpailutoiminta ajoittuu keväästä syksyyn (mm. jalkapallo, vesilajit, moottoriurheilu, yleisurheilu, suunnistus, ampumaurheilu) on jätettävä hakemuksensa 28.2.2019 mennessä. Valintakokeet järjestetään Kaartin jääkärirykmentissä Helsingissä 1.-3.4.2019.

Erillisiä hakulomakkeita erikoisjoukkoihin saa aluetoimistoista ja Urheilukoululta (www.puolustusvoimat.fi/asiointi/lomakkeet) sekä nyt voi hakea myös sähköisesti https://asiointi.puolustusvoimat.fi.

Kesälajien urheilijat aloittavat varusmiespalveluksen IV/19 saapumiserässä Kaartin jääkärirykmentissä 14.10.2019.

Urheilukoulussa on valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yhteensä noin 12–30 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput.
Urheilukoulu tarjoaa kahdeksan leiriviikkoa valmentautumiseen varuskunnassa tai urheiluopistoilla.

Valmennustoiminta toteutetaan koulutettujen sotilasvalmentajien koordinoimana.
Pääosa lajeista osallistuu pääkaupunkiseudun urheiluakatemian järjestämään valmennustoimintaan mutta valmennusta voidaan järjestää myös erilaisilla yhteistyömalleilla lajiliittojen kanssa.