Kansainvälinen retkisoututapahtuma World Rowing Tour käynnissä Pohjois-Karjalan vesillä

25.7.2019 Soutu Yleinen

Karelia-Soudun sihteeri Sirpa Sulopuisto yhdessä FISA:n Andrea Rannerin ja Warwick Marlerin kanssa taukopaikalla
Karelia-Soutu valmiina starttaamaan Lieksasta

Karelia-Soutu isännöi tämän vuoden World Rowing Touria. Tapahtuma on kerännyt 40 soutajaa 13 eri maasta ja neljästä maaosasta. Kaukaisimmat osanottajat ovat tulleet soutamaan Pohjois-Karjalan vesille Australiasta, Yhdysvalloista ja Zimbabwesta.

World Rowing Tour on Kansainvälisen soutuliiton FISA:n alainen retkisoututapahtuma, joka järjestetään vuosittain eri puolilla maailmaa. Soututapahtuma kestää noin viikon ja matkaa taitetaan 20-40 kilometriä päivässä.

Suomeen soutajat saapuivat lauantaina 20. heinäkuuta ja liittyivät Karelia-Soudun mukaan tiistaina 23. heinäkuuta.

Tapahtuma alkanut onnistuneesti

Tapahtuman puolivälissä Karelia-Soutu ry:n sihteeri Sirpa Sulopuisto hymyilee aurinkoisesti kysyttäessä tunnelmia:

– Could’t be better! Se ihmisten välitön palaute ja vuorovaikutus, siitä saa niin paljon.

World Rowing Tour on järjestetty kerran aiemmin Suomessa ja Pohjois-Karjalassa. Vuonna 2000 Sulopuisto oli jo mukana järjestelyissä. Kansainvälinen soutuliitto oli itse aktiivinen ja kehotti hakemaan Touria uudestaan Suomeen.

– Viime toukokuussa haimme tapahtumaa ja syksyllä FISA:ssa tehtiin päätös asiasta. Järjestelyt alkoivat jo aikaisemmin talvella 2018.

Kansainvälisille soutuvieraille on soudun lisäksi paljon oheisohjelmaa. He ovat tutustuneet muun muassa Valamon luostariin, Joensuuhun ja päässeet ihailemaan Suomen kansallismaisemaa Kolin kansallispuistossa. Apuna on ollut matkanjärjestäjänä Villi Pohjola.

Jo 35. kertaa järjestettävälle Karelia-Soudulle kansainväliset vieraat ovat mieluisia:

– Jos menee samoin kuin parikymmentä vuotta sitten, niin saamme lisää kansainvälisiä soutajia. Melkein kaikki ulkomaiset ryhmät ovat tulleet jollain tavalla edellisen tourin kautta.

Suomen luonto hurmaa

Kesäinen Pohjois-Karjalan luonto ja upeat vesistöt ovat hurmanneet kansainväliset soutajat. Myös valoisat illat ja yöt ovat olleet ulkomaisille vieraille uusia, mieluisia kokemuksia.

– Kauniita maisemia, puhdasta luontoa ja yhdessäoloa, ihastelee Kansainvälisen soutuliiton World Rowing Tourista vastaava Andrea Ranner.

Ranner on jäsen Rowing for all -komissiossa, jonka tehtävänä on kansainvälisessä soutuyhteisössä muun muassa kehittää retkisoutua. Kansainväliselle soutuliitolle World Rowing Tour on retkisoudun näyteikkuna:

– Näen FISA Tourin parhaiden käytäntöjen esittelemisenä. Se on myös ryhmässä toimimista, luonnossa olemista ja luontoarvojen kunnioittamista, kertoo Ranner.

World Rowing Tour soudetaan kirkkoveneillä. Useimmille osallistujille kirkkovene on uusi tuttavuus. Itävaltalainen Ranner on tutustunut jo aiemmin kirkkoveneisiin muun muassa Saksan Rein-joella järjestetyssä retkitapahtumassa. Hän arvostaa perinteistä kirkkovenesoutua.

– Mielestäni tätä hienoa perinteistä kirkkovenesoutua on syytä arvostaa ja vaalia. Se sopii kaikenlaisille ihmisille ja erilaisille ryhmille erinomaisesti.

World Rowing Tour ja Karelia-Soutu saapuvat päätepisteeseensä Joensuun jokiasemalle perjantaina 26. heinäkuuta.

Lisää tietoa Karelia-Soudusta: Karelia-Soudun nettisivut