Ven välieriin Rotterdamissa, ukkonen sotki aikatauluja ja muutti kisasysteemin

12.7.2019 Yleinen

Kuva: Balint Czucz

Robert Ven onnistui suomalaissoutajista parhaiten, kun soudun maailmancupin osakilpailut jatkuivat Rotterdamissa. Päivästä tuli poikkeuksellinen sään tuomien muutosten takia, kun aikataulut muuttuivat useaan kertaan ja normaali kilpailusysteemi vaihtui aika-ajoksi.

Miesten yksikössä Ven eteni alkueränsä toisena välieriin.

– Ihan hyvä alkuerä ja vauhdinjako onnistui hyvin timetrialissa. Tyytyväinen voi olla päivän vetoon ja semifinaalipaikkaan, Ven sanoi.

Miesten yksikössä toisena suomalaisena kilpaillut Joel Naukkarinen oli alkueränsä neljäs ja soutaa lauantaina D-finaalissa.

Muista suomalaisista Eeva Karppinen ja Joonas Petäjäniemi ylsivät luokissaan C-finaaliin. Karppinen oli alkueränsä kolmas ja melko tyytyväinen vetoonsa:

–  Olin tyytyväinen vetooni. Aika ei riittänyt välieriin, vaikka tämä oli hyvä veto minulta. Olosuhteet olivat valitettavasti vaihteleva, hän sanoi.

Miesten kevyessä yksikössä Joonas Petäjäniemi oli alkueränsä viides ja kohtaa C-finaalissa Kroatian Luka Radonicin.

– Pitkä odottelu että pääsi urakoimaan, sain mielestäni silti hyvän asenteen päälle. Olosuhteet olivat haastavat, mutta pystyin kohtuulliseen suoritukseen. Viimeisellä 500:lla metrillä pystyin ottamaan hyvin irti, mutta matkalla olisi pitänyt puristaa väkisin kovempaa. C-finaalissa on kova kroaatti vastassa, lähden huomenna haastamaan tosissaan, Petäjäniemi sanoi.

Miesten kevyessä pariairokaksikossa Kasper Hirvilampi ja Juho-Pekka Petäjäniemi olivat eränsä kolmansia ja kilpailevat C-finaalissa.

– Soutu olikin hyvä taistelu. Timetriallina käydyt alkuerät olivat kuitenkin vähän arpapeliä olosuhteiden osilta eri erien ja jopa lähtöjen sisällä. Vähän harmittaa lähellä jäänyt C-finaali, mutta huomenna uusi päivä ja uusi kisa D-finaalissa. Selvästi saimme kurottu eroa kuitenkin kärkeen kiinni Poznanista, Hirvilampi sanoi.

– Startissa vene kääntyi vinoon, mutta saimme suunnan hyvin korjattua. Kisaveto tuli kovalla tsempillä alusta loppuun ja voimme olla siihen tyytyväisiä. Lähdemme silti kovalla luottamuksella huomiseen hakemaan D-Finaalin voittoa, Petäjäniemi sanoi.