Kannanotto ICF:n päätöksentekoon Olympiaohjelman muutoksesta

4.12.2020 Liitto

Melonta- ja Soutuliitto on mukana useiden lajiliittojen yhteenliittymässä, joka peräänkuuluttaa ICF:n sääntöjen noudattamista ja demokraattista prosessia Olympiaohjelman muutoksista.

ICF:n hallitus on tehnyt päätöksen olympiaohjelman muutosehdotuksesta Kansainväliselle Olympiakomitealle. Suomen Melonta ja Soutuliitto on allekirjoittana useiden liittojen valmistelemalle kirjeelle, joka on lähetetty ICF:n hallitukselle. Kirjeessä tuodaan ilmi huoli siitä, millainen tehdyn päätöksen vaikutus, joka on tehty ilman kansallisten liittojen konsultoimista, on urheilijoihin valmentajiin sekä koko melontaurheilulle. Päätös on tehty vastoin ICF:n omia sääntöjä, joiden mukaan tällaisesta päätöksestä tulisi päättää ja äänestää ICF:n kongressissa.

Mikäli esitys menisi läpi KOK:ssa, sen myötä ratamelonnasta lähtisi pois kaksi mitalilähtöä 2024 Olympialaisista, jotka korvaisi kaksi Extreme Slalom lähtöä. Lisäksi päätös voisi pienentää kanoottipujottelun urheilijaquotaa kajakkiluokissa (K1). Vaikka moni kansallinen liitto ei vastustaisi Extreme Slalomin mukaan tuloa, tällainen päätös tulisi tehdä yhdessä kansallisten liittojen ja urheilijoiden kanssa. Oikea paikka valmistelulle ja päätöksenteolle on ICF:n kongressi.

Kirje on kokonaisuudessaan liitteenä.

Hannu Hämäläinen