Koronaviruksen vaikutukset – julkaistu 2.4.

9.4.2020 Liitto

SMSL tiedote 2.4.2020

Hyvät jäsenseuralaiset,

Koronavirus ja uutisointi sen vaikutuksista ovat osa elämäämme nyt seuraavat kuukaudet. Menneen kuukauden aikana tilanne koko Euroopassa on huonontunut paljon. Ensimmäiset merkit omaan työhöni tulivat helmikuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna, kun soutajien leiripaikka Italiassa alkoi olla Euroopan epidemiakeskuksen laitamilla. Siitä nopeassa aikataulussa tilanne on muuttunut siihen, että erilaisia rajoituksia on asetettu ympäri maailmaa, valtioiden rajoja on laitettu kiinni, työnteko on monella muuttunut pääosin etätyöksi ja myös mahdollisuuksia harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon on rajoitettu.

Tämä tilanne vaatii meiltä sopeutumista, mutta kaikki nämä toimenpiteet ovat tärkeitä epidemian laajenemisen estämiseksi. Pyrimme myös Melonta- ja Soutuliiton alaisessa toiminnassa toimimaan vastuullisesti. Oleellisinta kaikessa toiminnassa on, että vältetään kaikkia riskitekijöitä viruksen leviämisessä.

Olemme päivittäneet viimeksi ohjeistuksiamme seuroille 18.3. Voitte omissa seuroissanne tukeutua ohjeistukseen ja soveltaa sitä omiin olosuhteisiinne. Ohjeistusta päivitetään tarpeen mukaan. Seurojen olosuhteet vaihtelevat hyvin paljon paikkakunnittain ja sen vuoksi on tärkeää, että sovellatte suosituksia omaan toimintaanne sopiviksi. Välillä olosuhteet voivat ovat myös sellaiset, että toimintaa pitää rajoittaa ohjeistuksia enemmän.

Tulemme reagoimaan vähintään noin kuukautta ennen tapahtumia arvioiden tilannetta, mitä voi järjestää ja mitä ei. Annamme tukea myös teille seuraihmisille, jos te mietitte, voiko esimerkiksi jotain tapahtumaa tai tilaisuutta järjestää. Arvioimme tilannetta aina voimassa olevan viranomaisohjeistuksen pohjalta. Rajoitukset ovat tulleet nopealla aikataululla, mutta paluu normaaliin tulee todennäköisesti olemaan hitaampaa.

Avaamme nyt keväällä uuden keskusteluväylän seuroille ja järjestämme seurawebinaareja kevään aikana. Seurawebinaarien tarkoitus on, että seurojen toiminnassa aktiivisesti mukana olevat saavat kohtaamispaikan ja foorumin, jossa voidaan jakaa tietoa ja keskustella ajankohtaisista asioista. Toivottavasti jaatte omissa seuroissanne tietoa seurassa aktiivisesti toimiville. Seuratiedotteessa on lisätietoa webinaareista. (linkki)

Tilanteesta huolimatta hyvää kevään jatkoa!

Hannu Hämäläinen
Suomen Melonta- ja Soutuliitto