Melonta- ja soutuliiton päätöksiä ja ohjeistuksia koronavirustilanteesta

13.3.2020 Liitto Melonta Soutu

Sisäsoudun SM-kilpailut Imatralla peruttu. Muuta kevään toimintaa hallitus käsittelee kokouksessaan 25.3.

Melonta- ja soutuliiton hallitus on käsitellyt koronavirustilanteen vaikutuksia liiton toimintaan. Suomen hallitus on eilen päättänyt suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi.

Olympiakomitea on suositellut noudattamaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön ja ulkoministeriön linjauksia ohjeistaessaan lajiliittoja kilpailu- ja leiritapahtumien järjestelyjen ja urheilijoiden liikkumisen suhteen koronavirus covid-19 -epidemiatilanteessa.

Kaikessa toiminnassa tulee huomioida riskiryhmiin kuuluvat, hyvä käsihygienia sekä se, ettei sairaana voi toimintaan osallistua itsensä tai muiden osallistujien altistamisen vuoksi.

Liiton kevätkokous on 25.4. Varalassa ja se pysyy aikataulussa, jos tilanne ei muutu. Kutsut kokoukseen lähetetään ajallaan seuroille ja muusta ohjelmasta tiedotetaan.

Sisäsoudun SM-kilpailut Imatralla on peruttu

Imatralla järjestettävät sisäsoudun SM-kilpailut siirretään toiseen ajankohtaan syksylle, joka sovitaan kilpailujen järjestäjän kanssa yhdessä. Järjestäjä Finnrowing on tästä tiedottanut eilen.

Tuusulassa järjestettävän ergomaratonin ja muiden lajien kevään SM-kilpailujen osalta tilanne käsitellään hallituksen maaliskuun kokouksessa 25.3.

Maajoukkuetoiminta ja kansainväliset kilpailut

Maajoukkuetoimintoihin kehittyvä tilanne on jo merkittävästi vaikuttanut. SMSL on pitänyt ja pitää tiiviisti yhteyttä viranomaistahoihin, lääketieteen asiantuntijoihin sekä kansainvälisiin lajiliittoihin arvioidakseen Euroopan tilannetta. Olympiasoutajien kalusto tullaan siirtämään lähipäivien aikana Suomeen.

Soudun MC-kilpailut on peruttu tältä keväältä ja FISA tiedottaa 17.3. Olympiakarsintojen tilanteesta. ICF ei ole tehnyt ratamelonnan osalta vielä päätöksiä kevään kilpailujen osalta.

Suositukset seurojen toimintaan

Jos paikallisviranomaisilta ei tule muita ohjeistuksia, noudatamme Olympiakomitean suosituksia.

Perusterveet lapset, nuoret ja nuoret aikuiset eivät kuulu covid-19-infektion riskiryhmään. Urheiluseurojen harrastetoiminta näille kohderyhmille voi jatkua, mutta ennaltaehkäiseviin toimiin on kiinnitettävä erityistä huomiota. Jos urheilijalla, valmentajalla tai huoltajalla on lieviäkin sairauden oireita, on hänen pysyteltävä kotona.

Soutuergometrit suositellaan desinfioitavan sekä ennen käyttöä että käytön jälkeen. Tarpeetonta kättelyä tai muuta kontaktia kannattaa myös välttää.

Muu liitonalainen toiminta

Koulutustoiminta ja kokoustoiminta voi jatkua niiltä osin normaalisti, kuin se on tarpeellista. Mahdollisuuksien mukaan tapahtumia voi yrittää siirtää, varsinkin jos se on kuluitta mahdollista. Jos tapahtuma kuitenkin järjestetään, tulee turhaa kättelyä välttää sekä noudattaa hyvää käsihygieniaa. Etäyhteydellä osallistumista voi myös harkita, jos se on mahdollista. Koulutuksen tai kokouksen järjestäjä vastaa järjestämisestä tai siirrosta itse.