Marika Laaksonen toivoo uusilta SMSL hallituslaisilta laaja-alaista näkemystä – ”Hallitustyöskentelyssä pääsin näkemään pintaa syvemmälle”

22.10.2021 Yleinen

Suomen Melonta- ja Soutuliiton syyskokous järjestetään marraskuussa Helsingissä. 51-vuotias espoolainen Marika Laaksonen jättää Melonta- ja Soutuliiton hallituksen kahden kauden jälkeen.

Reilut 25 vuotta sitten Marika Laaksonen kävi vierailulla kotiseudullaan Kymenlaaksossa. Vierailun yhteydessä hän kävi tapansa mukaan kuntosalilla. Salille oli hankittu pari Concept 2-soutulaitetta, joiden kautta soutukipinä syttyi. Salilla tehtiin erilaisia soutuhaasteita ja porukka sai sitä kautta kipinän lähteä soutamaan Sulkavalle. Sinne lähti myös Marika, entinen seitsenottelija ja tuleva soutaja.

-Soudussa koukutti heti monipuolisuus eli yhdistelmä nopeutta, kestävyyttä, voimaa ja tekniikkaa, muistelee Laaksonen soutukipinän syttymistään.

Vuosien aikana kaikki soutulajit ovat olleet Laaksosen repertuaarissa. Myöskin soutuperheen uusin tulokas, coastal-soutu.

-Se tuli kuin tilauksesta minun kannaltani. Coastal-soudussa yhdistyy hienosti olympiasoutua (tekniikka) ja pienpuuvenesoutua (taktiikka). Jäähdyttelijälle se antoi mahdollisuuksia olla lajin parissa ja sain vielä uutta motivaatiota, sanoo useammassa lajissa sarjaansa hallitseva Laaksonen.

”Olihan se luonteva steppi lähteä mukaan”

Neljän viime vuoden aikana Marika Laaksonen on päässyt näkemään soudun sekä melonnan maailmaa uudesta kulmasta, kun hän on toiminut Melonta- ja Soutuliiton hallituksessa. Ennen lähtemistä Melonta- ja Soutuliiton hallitukseen oli Laaksonen ollut seuratasolla jo monessa mukana sekä puuvenejaostossa useamman vuoden.

-Aikuisten harrasteryhmän vetäminen oli ensimmäinen askel soudun ohjaustoimintaan. Siitä siirryin valmentamaan junioreita SMARK:issa. Vuosien aikana tuli käytyä valmentajakoulutuksetkin. Sparrasin myös oman soutamisen ohessa Jouteleen kirkkoveneessä tekniikkapuolta, kertoo Laaksonen ohjaus- ja valmennustaustastaan.

Seuratasolla hallinnollisissa tehtävissä Laaksonen on ollut mukana Soutumiehissä ja SMARK:issa. ´

-Yhdessä vaiheessa SMARK:issa toimin joukkueen johtajan / GM:n roolissa olympialuokkien soudussa, sanoo Laaksonen.

-Kipinä hallitustoimintaan syttyi, kun kentän suunnasta tuli toive hallitustoimintaan lähtemisestä. Pientä pohdintaa kuitenkin kävin ennen kuin olin valmis. Keskustelut hallituksessa olevan Matti Jääskeläisen kanssa saivat minut vastaamaan kentän huutoon ja lähtemään mukaan, kertaa Laaksonen reilun neljän vuoden takaisia tapahtumia.

– Sekä soudun, että melonnan osalta on mietitty, miten saadaan nuoria lajin pariin. Erityisesti olympiasoudun tilanne mietityttää, sanoo Laaksonen.

– Liittotason strategian tekeminen ollut mielenkiintoista, kun kokonaisuus on avautunut. Liitossa on monta lajia ja rajalliset resurssit, joten priorisointia ja fokusalueita on tarvinnut määritellä. Paljon on ollut pohdittavaa ja mietittävää. Joskus asialistalla on ollut vaikeitakin päätöksiä, kuvailee Laaksonen hallituksen toimintaa.

Vastuualueissa hyödynnetään hallituksen jäsenten osaamista

Siviilitöissä tulevaisuuden ruokaratkaisujen parissa työskentelevä Laaksonen kertoo myös osallistuneensa liiton ympäristöohjelman tekemiseen.

-Työt Fazerin tutkimus- ja innovaatioyksikössä tulevaisuuden ruokaratkaisujen parissa varmasti antoi näkökulmia ympäristöohjelman tekemiseen. Töissä mietin ruoan tuotannon ilmastovaikutuksia. Vastaavia pieniä ympäristön kannalta ystävällisiä tekoja pitää miettiä myös liitto- ja seuratasolla, sanoo Laaksonen.

-Hallitustoiminnassa on parasta, kun on voinut viedä eteenpäin omaa lajikokemusta, -ymmärrystä sekä tuntemusta seuraavalle tasolle. On ollut rikkaus, että hallituksen jäsenet ovat erilaisista taustoista, niin on päässyt oppimaan myös muilta, sanoo Laaksonen.

-Kaikki hallitustoiminta ei aina näy isosti ulospäin, kuten olosuhteiden kehittäminen. Jo pitkään on edistetty esimerkiksi Espoon vesiliikuntakeskusta Otarantaan. Sen mahdollinen toteutuminen joskus tulevaisuudessa olisi hieno hetki, sanoo Laaksonen olosuhdetyöhön liittyen.

-Asioihin pystyy vaikuttamaan ja olemaan tarpeen tullen mukana ihan ruohonjuuritason hommissa, viittaa Laaksonen kesän aikana syntyneeseen sisäsoudun aloittajan oppaaseen. Laaksonen toimi sisäsoudun oppaan asiantuntijaryhmässä.

Konkreettisesti näiden kahden kauden aikana on menty Laaksosen mukaan harppauksia eteenpäin ja tehtävää on vieläkin, esimerkiksi kilpailujen ilmoittautumisjärjestelmän jatkoksi tarvittava tulospalvelu. Liiton toimiston väki on tehnyt upeaa työtä.

Marikan vinkit hallitustoiminnasta kiinnostuneille

Ensimmäisen kauden ensimmäinen vuosi meni Laaksosen kokemuksen mukaan hallitustyöhön sisään pääsyyn ja opetteluun.

-Kannattaa perehtyä tarkasti toimintakertomukseen, toimintasuunnitelmaa ja strategiaan. Niistä saa kuvan mitä on suunniteltu ja tehty, sanoo Laaksonen.

-Omasta kokemuksesta voin sanoa, että yksi kausi olisi jäänyt vain pintaraapaisuksi ja hallitustyöskentely on pitkäjänteistä toimintaa, sanoo Laaksonen. Nyt toisella kaudella olen ollut toinen varapuheenjohtajista ja ollut mukana esimerkiksi päättämässä henkilövalinnoista yhdessä puheenjohtajan kanssa.

– Olen kokenut tärkeäksi, että olen näkynyt kentällä ja minua on voinut lähestyä, jos on ollut näkemyksiä ja ajatuksia.  Mielestäni on myös tärkeää muistaa, että hallituksessa ei ajeta oman lajin asiaa, vaan ymmärtää lajia/lajeja isossa kuvassa. Hallitustyöskentelyllä pystyy vaikuttamaan asioihin, muistuttaa Laaksonen hallituksen toimintakentän laajuudesta.

-Mikäli jollain on herännyt kiinnostus Melonta- ja Soutuliiton hallituksessa toimimiseen, kerron mielelläni lisää ja minuun saa olla yhteydessä, kannustaa Laaksonen kiinnostuneita.

Melonta- ja Soutuliiton syyskokous järjestetään 27.11. Helsingissä. Kutsu ja tarkemmat tiedot päivitetään nettisivuille sekä kutsut lähetetään seuroille.