Puhtaasti paras -verkkokoulutus uusittu

1.3.2021 Koulutus Liitto

Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) on uusinut Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen. Uudistunut Puhtaasti paras -verkkokoulutus on myös suoritettavissa tutussa puhtaastiparas.fi -osoitteessa. Verkkokoulutuksen avulla urheilijat ja heidän tukihenkilönsä voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista.

Koulutuksen sisältö perustuu vuoden alussa voimaan tulleeseen Suomen antidopingsäännöstöön. Osioissa on videoita, harjoituksia ja tietosisältöä. Verkkokoulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, koska suoritukset tallentuvat ohjelmaan. Kun verkkokoulutus on suoritettu hyväksytysti, koulutuksesta saa sähköpostitse diplomin. Koulutuksen videot on toteutettu yhteistyössä suomalaisten urheilijoiden ja valmentajien kanssa.

Aiemmin tehdyt suoritukset ovat nollaantuneet uuden antidopingsäännöstön ja uuden verkkokoulutuksen myötä eli vanhoja diplomeita ei enää hyväksytä, vaikka koulutus olisi tehty syksyllä 2020.

Verkkokoulutus sisältää seuraavat aihealueet:

• Antidopingsäännöstöt
  • Dopingrikkomukset
  • Dopingin seuraukset
  • Kielletyt aineet ja menetelmät
  • Erivapaudet
  • Ravintolisät
  • Dopingvalvonta
  • Puhtaan urheilun periaatteet ja arvot

Verkkokoulutusta suositellaan suoritettavaksi myös urheilijan tukihenkilöille, jotta he voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioissa. Testauspooliurheilijoita on velvoitettu SUEK:in toimesta tekemään verkkokoulutus 31.3.2021 mennessä.

Lisätietoja Puhtaasti paras -verkkokoulutuksesta täältä

Puhtaasti paras -verkkokoulutus on uusittu.