Äänestä SMSL tekoa

25.10.2022 Yleinen SMSL teko SMSL10

Melonta- ja Soutuliiton 10v juhlagaalassa palkitaan SMSL teko. Äänestys päättyy 10.11. ja voittaja julkaistaan 12.11. järjestettävässä juhlagaalassa Lahdessa.

Ehdokkaat

Klikkaamalla ehdotusta pääset näkemään perustelut.

1. Raahen Meriliikuntaviikko – Timo Kesti

Timo Kesti on ollut merkittävässä roolissa koko Raahen meriliikuntaviikon alulle saamisessa ja sen toteutumisessa kaikkina sen toimintavuosina. Sadat raahelaiset koululaiset 7.–9. luokilta pääsevät Meriliikuntaviikon aikana kokeilemaan lajeja, joihin he eivät muuten ehkä koskaan tulisi tutustuneeksi.

2. Vanajaveden Vesikkojen kilparyhmä ja Jenni Setälä

Jenni Setälä on henkilökohtaisella innostuksellaan saanut Vesikoiden kilpaporukan kasvamaan 10 vuodessa yhdeksi Suomen suurimmista kilpajoukkueista. 2022 VaVe oli sekä NMK:ssa että Suomen Cupin pisteissä toinen. VaVe:n edustajia on nähty myös maajoukkueessa. Jenni on onnistunut yhdistämään valmennuksen työn ja perhe-elämän oheen.

3. Tampereen Vihuri – Soveltava Melonta

Tampereen Vihuri on toteuttanut soveltavaa melontaa vapaaehtoistoimintana vuodesta 2016 lähtien. Kohderyhmä on liikunta- ja toimintarajoitteiset henkilöt, joilla toimintakyvyn alenemisen taustalla voi olla esimerkiksi MS-tauti, toispuolihalvaus, selkäydinvamma, lihassairaus tai muu neurologinen sairaus tai vamma, mikä edellyttää melonnan toteuttamista soveltavin menetelmin. Kurssin yhteydessä Vihuri kouluttaa myös soveltavan melojan läheiselle tarvittaessa Meloja 1 -peruskurssin, jotta he voivat toimia oman puolisonsa turvamelojana ja -avustajana. Soveltavan melonnan kurssin toteuttajina toimivat seuran talkoilevien melojien ryhmä, joka on sitoutunut, ja ammattitaitoinen.

4. Starttiin.fi – Pekka Mäkelä

Pekka Mäkelä on koodannut ja rakentanut kilpailujen ilmoittautumisia varten Starttiin.fi palvelun kilpailujen järjestäjien käyttöön. Nyt kahden ensimmäisen vuoden aikana sen avulla on ilmoitettu 64 kilpailuun ja yli 8200 ilmoittautumista.

5. Sisäsoudun hybridi- ja etäkilpailuformaatti – Veikko Sinisalo

Veikko Sinisalo toi ensimmäisenä sisäsoutuun kilpailumuotona Suomeen SM-tasolla virtuaalikilpailut. Elettiin vuotta 2020 ja keväällä heti koronan puhkeamisen jälkeen kaikki sisäsoudun SM-kilpailut koronahetkestä jouduttiin perumaan. Syksyllä 2020 Veikko oli järjestämässä ensimmäisiä hollantilaisen Time-teamin alustavalla toimivaa virtuaalista SM-kilpailua. Vaikka ensimmäisessä virtuaalisessa netinyli tapahtuvassa kilpailussa ei ollut vielä paljoa osallistujia, niin jo seuraavan vuonna ne saavuttivat suuren osanottajamäärän. Virtuaalikilpailut ovat ekologinen (ei matkustelua kisapaikalle) ja tehokas (voit osallistua mistä tahansa) tapa saada sisäsoutajat kisaamaan samanaikaisesti netin yli vaikka ympäri maailmaa.

6. Pienveneviestin kehittäminen puuvenesoutuun – Paavo Salonen

Paavo Salonen on uuden puuvenesoutujen kisaformaatin – pienveneviesti, isä. Hän esitteli asian ensimmäistä kertaa nimellä ”pienveneiden jukola” – toki Jukola nimeä emme voineet käyttää, vaan viralliseksi nimeksi tuli pienveneviesti.

Pienveneviesti on seurojen välinen SM-viestikilpailu, jossa joukkue koostuu yhdeksästä soutajasta. Jokaisella osuudella on eri veneluokka ja ikäsarja. Viesti kokoaakin eri veneluokkien ja ikäluokkien soutajat yhteen ja siinä menestyminen edellyttää, että seurasta löytyy kaikkien veneluokkien taitajia monesta eri ikäsarjasta niin miehistä kuin naistakin. Pienveneviesti onkin saanut suuren suosion ja se on myös jännittävä katsoja ystävällinen laji.

7. Uuden Coastal-soudun soutumuodon lanseeraus Suomeen – Keravan Urheilijat

Keravan Urheilijat ovat olleet merkittävässä asemassa Coastal-soudun rantautumisessa Suomeen. KeU järjesti ensimmäiset, epäviralliset Coastal-soudun SM-kilpailut 2018 ja 2019 Helsingissä. Vuonna 2022 Keravan Urheilijat järjestivät ensimmäiset Beach Sprintin SM-kilpailut Suomessa Aurinkolahdessa ja Hietaniemen uimarannalla.

8. Vaasan Kanoottikerhon koululaismelonnat – Mats Ceder

Mats Ceder on Vaasan kanoottikerhon (VKK) koululaismelontojen guru. Mats on tutustuttanut koululaisia melonnan saloihin jo 2000-luvun alusta, kun Vaasan ja Mustasaaren koulujen liikunnanopettajat ovat halunneet viedä oppilaitaan melomaan. Vuodesta 2008 Mats on toiminut koululaismelontojen päävetäjänä ja ollut mukana noin 244 ryhmän kanssa ja vienyt vesille yhteensä yli 3500 oppilasta. Mats Ceder ei keskity ainoastaan omaan melomiseen (mm. tonnarilistat) vaan jaksaa apuvetäjiensä kanssa hoitaa kaikki seuran koululaismelonnat, jotka järjestetään kovalla rutistuksella koulujen syyslukukauden alussa. Syksyllä 2022 koululaismelontoihin osallistui 253 oppilasta ja melontakertoja oli 19.

9. Mies Kangasalan Melojien menestyksen taustalla – Tapani Saarinen

Tapani Saarinen on toiminut pitkään Kangasalan Melojissa edistäen melonnan asemaa niin paikallisesti kuin Liiton tasolla. Aina aktiivinen, avulias ja ystävällinen. Luonut hyvän aktiivisen ilmapiirin, toiminut pitkään seuran puheenjohtajana. Pitkälti Tapsan vaikutusta, että on saatu Kangasalle toimintamalli, jossa voimme seuravalmentajia työllistää, ja pitää kuitenkin yhdistyksen talous balanssissa. Ja tuo valmennusmalli on yksi suurimpia syitä siihen miksi Kamella on tullut menestystä. Tapsalla on myös laaja kontaktiverkosto (myös mm. Kangasalan kunnan kanssa), häntä on helppo lähestyä ja on aktiivinen kommunikoinnissa.

Äänestys päättyy 10.11.2022 klo. 23:59 ja voittaja julkaistaan SMSL 10v. juhlagaalassa Lahdessa.