Kansainvälisten kilpailujen ja arvokilpailujen yleinen valintajärjestelmä hyväksytty

Suomen Melonta- ja Soutuliiton hallitus hyväksyi 15.12.2022 kokouksessaan uuden kansainvälisten kilpailujen ja arvokilpailujen yleisen valintajärjestelmän. Valintajärjestelmä on pohjana vuoden 2023 kilpailukohtaisiin valintakriteereihin. Valiokuntamuutoksen takia liiton hallitus jatkossa päättää yleisestä valintajärjestelmästä. Huippu-urheiluvaliokunta hyväksyy kaikkien lajien kilpailukohtaiset valintakriteerit sekä tekee EM- ja MM-urheilijavalinnat. Maailman Cupien ja muiden kv kisojen valinnat tekee lajista riippuen lajin huippu-urheilun asiantuntijaryhmä yhdessä valmennuspäällikön tai lajijaosto yhdessä lajipäällikön kanssa.

“Kilpailukohtaiset valintakriteerit ovat edelleenkin kaikkien valintojen tärkein ohjenuora. Ne pohjautuvat tähän yleiseen valintajärjestelmään sekä määrittelevät tarkemmin valintojen perusteet. Tällä valintajärjestelmän päivityksellä halusimme selkeyttää kirjauksia sekä helpottaa näyttömahdollisuuksia. Halusimme myös poistaa turhaa byrokratiaa, joten nyt maailman cupien ja muiden kilpailujen valinnat tehdään lajin asiantuntijoiden toimesta. Liiton näkökulmasta on tärkeää, että lajien valinta perustuu yhtenäiseen kriteeristöön. Jos huomaamme uusia päivittämisen paikkoja kriteeristössä, niin otamme ne työn alle hetimmiten”, sanoo puheenjohtaja Minna Kantsila.

Tutustu valintajärjestelmään.