Keräilyerissä onnistumisia olympiasoudun MM-kilpailuissa

Maanantaina olympiasoudun MM-kilpailuissa oli vuorossa miesten kilpailujen keräilyerät, joissa panoksena oli paikat neljännesvälieriin.

Joel Naukkarinen souti keräilyeränsä neljänneksi ja jatkaa MM-kilpailuissa välierässä, jossa kilpaillaan paikoista E- ja F-finaaliin.

-Oli parempi veto kuin eilen, vaikka se ei jatkoon (neljännesvälierään) riittänyt. Antoisa päästä vetämään tämän tasoisissa kilpailuissa ja kun saa kerrankin videokuvaa omasta kisasoudusta muiden kovien rinnalla. Huomasimme eilisestä vedosta yhden keskeisen tekniikkajutun, minkä vuoksi tahti jää minulla liian alhaiseksi. Sen myötä sain tänään parannettua loppuvetoa, minkä seurauksena tahti ja vauhti kasvoivat, sanoi Naukkarinen.

-1400m tuli tänään aika lailla omaa parasta tasoa, mutta silti piti todeta, että kaverit olivat vain vielä nopeampia. Siihen astiseen suoritukseen en voi olla pettynyt – tällaisia kehittäviä kokemuksia tarvitsee vain lisää, että saa nostettua tasoa. Olen motivoitunut parantamaan lisää seuraaviin vetoihin, päätti Naukkarinen.

Miesten kevyen yksikön keräilyerässä Kasper Hirvilampi souti toisena maalilinjan yli ja lunasti näin paikan keskiviikkona soudettaviin neljännesvälieriin.

-Tänään oli onnistunut ja tiukka kisa. Sai itsensä vedettyä siihen kuuluisaan ”nakit ja muussi” tilaan. Kokonaisuutena tämä soutu menee ehkä omiin parhaimpiin soutuihin ja harvoin olen saanut noin ahtaalle itseäni, sanoi Hirvilampi.

-Startti onnistui nyt taas hyvin ja pääsin omaan hyvään vahvaan rytmiini. Lähdin kolmannella vitosella tekemään omaa iskuani ja taistelemaan erävoitosta. Soutu tuntui matkavauhdissa hyvälle, vaikka ahtaalla oltiin. Viimeisellä vitosella soutuni hieman hajosi ja hartiani jäykistyivät. Sen seurauksena vanha kyynärvarren vamma alkoi jäykistää vasenta forkkua. Vasen forkku jäykistyi pahasti jo alkuerissä ja nyt keräilyerän vedon lopussa, kun piti alkaa lyömään isoa kovaa. Käsi ei ihan kestänyt ja tekniikkakin hajosi siinä. Muuten varsin hyvä ja pirteä soutu, analysoi Hirvilampi.

-Huominen välipäivä menee kevyesti soutaessa ja palautuessa. Tärkeää on saada vasen kyynärvarsi nyt hyvin auki ja veri kiertämään siellä. Painon kanssa pitää olla tarkka, mutta tänään voi vähän nauttia nesteitä enemmän palautumista tehostamaan. Taso on täällä jäätävän kova ja neljännesvälieristä tulee todellista möyhentämistä. Jään innolla odottamaan keskiviikkoa, sanoi Hirvilampi.

Kevyessä luokassa urheilijoiden punnitus on jokaisena kilpailupäivänä ja miesten sarjassa painoraja on 72,5 kg.

Miesten pariairokaksikko Kauppi-Petäjäniemi selvitti tiensä helposti neljännesvälieriin soutamalla keräilyerässä neljänneksi.

-Lähdettiin mun flunssan takia säästelemään. Taktiikkana oli soutaa ensimmäinen 1000 metriä kovaa ja lasketella loppumatkan, mikäli mahdollista päästäksemme kuitenkin neljän joukkoon erässämme. Alku sujui hyvin ja tuntui että voimat ovat palautuneet. Kuitenkin pidettiin Jukkiksen kanssa sovittu taktiikka ja hölläsimme 1000m kohdalla, kertoi Juho-Pekka Petäjäniemi kaksikon keräilyerästä.

-Tänään soutu kulki eilistä paremmin ja saimme hyvin noudatettua laatimaamme kisataktiikkaa. Kisan alku oli kova, mutta loppupuolella saimme sopivasti voimia säästeltyä tuleviin vetoihin, komppasi Jukka-Pekka Kauppi kaksikon suoritusta.

MM-kilpailujen aikataulu:

Tiistai:

11:54 Aura Forsberg (LW1x) keräilyerä

Keskiviikko

11:42 Kasper Hirvilampi (LM1x) neljännesvälierä

12:21 Joel Naukkarinen (M1x) välierä E/F

12:46 Jukka-Pekka Kauppi – Juho-Pekka Petäjäniemi (M2x) neljännesvälierä

Aura Forsbergin jatkoaikataulu riippuu keräilyerän tuloksesta.

Kilpailujen aikataulut ja tulokset World Rowingin sivuilla

Kuva: Balint Czucz