Tampereen Vihurille lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkki

Tampereen Vihuri on uusi kahden tähtimerkin tähtiseura. Vihurilaiset ovat kehittäneet kokonaisvaltaisesti seuransa toimintaa, minkä lopputuloksena heille myönnettiin lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit. Tähtimerkit myönnettiin seuralle 18.6. pidetyssä auditointitilaisuudessa, johon osallistui auditoijien lisäksi laaja joukko vihurilaisia junioreista aikuisiin.

Heinäkuun aikana vihurilaiset pääsivät vastaanottamaan Tähtiseura-tunnuksensa. Lasten ja nuorten tähtimerkki luovutettiin seuralle 7.7. melonnan SM-kisojen yhteydessä Kaukajärvellä, kun taas aikuisten merkki luovutettiin 10.7. Vihurin kesäpäivillä. Kesäpäivien yhteydessä seura pääsi yhteisesti juhlistamaan molempia tähtimerkkejään.

Matkalla tähtiseuraksi

Tähtiseura-ohjelma on Olympiakomitean, aluejärjestöjen sekä lajiliittojen yhteinen seurojen laatuohjelma. Tähtimerkki kertoo vastuullisesta sekä laadukkaasta seuratoiminnasta.

-Vihurissa on valmisteltu tätä tähtimerkkiä jo muutaman vuoden ajan, mutta aktiivinen ja tavoitteellinen työstäminen aloitettiin kesällä 2023. Viimeisen vuoden aikana olemme kehittäneet seuran hallintoa, määritelleet toimintatapoja ja tunnistaneet aiheita, joita pitää edelleen parantaa, kirjoittaa Vihurin puheenjohtaja Marko Marenk seuran sivuilla julkaistussa artikkelissa.

Tähtiseura-prosessissa seuralle tarjoutuu mahdollisuus tarkastella omaa toimintaansa ja löytää siitä vahvuuksia sekä kehityskohteita. Viime vuonna Vihurin Tähtiseura-hanketta vauhditti toiminnanjohtajan palkkaaminen, joka tehtiin Opetus- ja Kulttuuriministeriön myöntämällä seurakehitystuella. Tämän myötä kehitystyö lähti etenemään usealla eri osa-alueella.

-Kehitystyötä tehtiin työnantaja-asioissa, johtamisen ja hallinnon teemalla, urheilu- ja harrastetoiminnan eri osa-alueilla, sekä aineellisten resurssien osalta. Prosessin aikana mietittiin paljon myös voimavaroja ja niiden riittävyyttä, sekä yhteisöllisyyden parantamista, kertoo toiminnanjohtaja Taija Kunelius.

Yhteistyöllä kohti tavoitteita

Auditoinnissa Vihurin vahvuuksina nousi esiin erityisesti laadukas lasten ja nuorten urheilutoiminta sekä soveltavan melonnan toiminta. Seurassa on myös onnistuttu yhteistyöllä löytämään ratkaisuja haasteisiin. Matkan varrelle on mahtunut paljon keskusteluja sekä rohkeutta kokeilla uutta.

-Kehittäminen ei koskaan ole helppoa, eikä sitä ole mahdollista tehdä ilman keskustelua, aktiivista toiminnan arviointia ja yhteisien päämäärien asettamista. Kiitän jokaisesta käymästämme keskustelusta kaikkia hankkeeseen osallistuneita! Teimme monia kompromisseja ja päädyimme toisinaan kokeilemaan asioita toisella tapaa, kuin mihin on totuttu, Taija toteaa.

Yksi seurassa tärkeäksi koettu asia Tähtiseura-prosessin aloitusta ajatellen on Tähtiseura-ohjelmaan tutustuminen sekä seuran yhteisten tavoitteiden määrittely heti prosessiin alkuvaiheessa.

-Tähtiseuraprosessi tuntui alkuvaiheessa etäiseltä ja hajanaiselta, sillä prosessin hyödyt olivat vielä hämärän peitoissa. Mitä pitemmälle prosessi eteni ja mitä enemmän siihen tutustui, sen hyödyllisemmäksi se muuttui omissa ajatuksissani, toteaa Vihurin varapuheenjohtaja Ville Mantere. Hän suositteleekin Tähtiseura-hankkeeseen lähteviä seuroja tiedottamaan hallitusta ja jäsenistöä mahdollisimman hyvin hankkeen tavoitteista sekä menetelmistä. Kokemuksen mukaan suhtautuminen Tähtiseura-prosessiin on sitä myönteisempi, mitä motivoituneempia seurassa ollaan tutustumaan hankkeeseen.

Viides melonnan tähtiseura

Tampereen Vihuri on Melonta- ja Soutuliiton viides tähtiseura. Muita aiemmin auditoituja tähtiseuroja ovat Kangasalan Melojat, Vanajaveden Vesikot, Mallasveden Melojat sekä Saaristomeren Melojat.

Melonta- ja Soutuliitto onnittelee Vihuria tähtimerkeistä sekä onnistuneesta kehitystyöstä!

Tähtimerkkejä juhlistettiin Vihurin kesäpäivillä Rauhaniemessä. Kuva: Eino Ansio
Vihurilaisia iloitsemassa lasten ja nuorten -tähtimerkistä Kaukajärvellä.

Tutustu Tähtiseura-ohjelmaan

Tähtiseura-ohjelma kannustaa niin pieniä kuin suuria seuroja lähtemään Tähtiseura-polulle. Yksi hyvä tapa tutustua aiheeseen on osallistua Olympiakomitean maksuttomaan Tähtiseura -ohjelma tutuksi -webinaariin 20.8.2024 klo 15-16.

Webinaarissa esitellään Tähtiseura-ohjelman toteuttamista ja ohjelman hyötyjä seuran näkökulmasta sekä demotaan Tähtiseura-verkkopalvelun käyttämistä. Webinaariin pääsee ilmoittautumaan Suomisportin kautta: Ilmoittaudu tästä.

Kansikuva: Eino Ansio

Teksti: Tytti Tuomela