Neljä pronssia 16-sarjan urheilijoille nuorten PM-kilpailuista

Ratamelonnan nuorten pohjoismaiden mestaruuskilpailut melottiin Norjan Tysvaerissa 17.-18.8.

Kilpailuun osallistui Suomesta yhteensä 18 nuorta eri ikäsarjoista. PM-kisoissa melotaan 16-,18-  ja 21-sarjoissa. Kisoissa kilpaillaan yksikkö-, kaksikko- ja nelikkokajakeilla.

Koko joukkue meloi hyvin ja omia ennätysaikojakin syntyi. Suomen mitalitilin karttumisesta vastasivat 16-sarjalaiset, jotka toivat pronssia neljästä eri lähdöstä. Lauantaina ensimmäisen kerran mitalitili kilahti kun Cecilia Hirvelä toi pronssin 200 metrin matkalta. Cecilia meloi lähtönsä neljänneksi, mutta kärkikolmikosta yhden tanskalaisen kajakki osoittautui alipainoiseksi ja hänet diskattiin, niin Cecilia lunasti pronssin itselleen.

Seuraava pronssi kilahti mix kaksikosta 200 metrin matkalta Cecilia Hirvelälle ja Aapo Rosenströmille.

Lauantaina melottiin vielä kolmaskin pronssi, tällä kertaa tyttöjen 1000 metrin nelikossa kokoonpanolla: Cecilia Hirvelä, Isa Sjöberg, Iida Lindeman ja Sonja Juvonen. Voittoisan nelikon tytöt kommentoivat, että melonta sujui vielä paremmin kuin treeneissä, lähes täydellisesti.

Aurinkoisen lauantain jälkeen herättiin sateiseen ja pilviseen sunnuntaipäivään. Sunnuntaina mitalitili täydentyi vielä tyttöjen nelikon 500 metrin pronssimitalilla. Melojina nelikossa olivat samat tytöt kuin lauantaina: Hirvelä, Sjöberg, Lindeman ja Juvonen. Tytöt kommentoivat että 1000 metrillä oli varmempi tuntuma kuin 500 metrillä ja menestyminen 500 metrillä tuli enemmän yllätyksenä.

Joukkueen valmentajina toimivat Jeremy Hakala, Jaakko Hippeläinen ja Niko Keskinen.  Joukkueenjohtajana toimi Marjo Puro. Mukana oli myös Melonta- ja Soutuliiton puheenjohtaja Minna Kantsila. Kantsila kertoo, että tällaiset kisat ovat oivia mahdollisuuksia keskustella ja suunnitella yhteistyötä muiden maiden liittojen kanssa.

Kilpailun tulokset löytyvät täältä https://racemanager.no/results/competition/291510/

Teksti: Marjo Puro

Cecilia Hirvelälle ja Aapo Rosenströmille pronssia sarjassa Mix k2 200 metriä. Kuva: Lavrans Eikje
Tytöt 16-sarjan nelikko meloi pronssia 500 ja 1000 metrin matkoilla. Kuva: Lavrans Eikka