Coastal-soutu organisoituu SMSL:n uudeksi lajiksi

3.4.2020 Liitto Soutu

Coastal-soutu on lajina saavuttanut kansainvälisesti jalansijaa uudehkona soutulajina. Laji on organisoitunut kansainvälisen soutuliiton alaisuudessa ja myös MM-kilpailuja lajissa on järjestetty.

Lajia kilpaillaan nimensä mukaisesti pääosin rannikkovesillä ja isoilla järvillä. Vene on helposti lähestyttävä jopa aloittelijalle, joten lajiin pääsee mukaan matalalla kynnyksellä. Soututekniikka on lähellä olympiasoutuveneisiin sopivaa tekniikkaa, joten laji ja Coastal-vene vakautensa puolesta saattavat toimia ensimmäisenä askeleena soutulajien pariin. FISA on ajanut lajia jopa uudeksi olympialajiksi, mutta vielä ei ole päätöksiä siitä, nähdäänkö laji Olympialaisissa tulevaisuudessa. Coastal-soudussa on potentiaalia tulevaisuuden isoksi lajiksi sen saavutettavuuden sekä harrastamisen helppouden vuoksi.

Lajin organisoitumiseksi Melonta- ja Soutuliiton lajiksi on perustettu hallituksen päätöksellä työryhmä. Työryhmään kuuluvat lajin nykyisiä harrastajia sekä SMSL:n henkilökuntaa. Työryhmässä ovat mukana: Kristina Björknäs, Juha Karttunen, Jyrki Kiviniemi, Pentti Soini, Perttu Kivimäki ja Hannu Hämäläinen sekä asiantuntijoita kutsutaan ja käytetään tarpeen mukaan. Tarkoitus on organisoitua omaksi lajijaostoksi KVVK:n alaisuuteen. Pohjana työryhmällä on FISA:n materiaaleja sekä lajin säännöistä, turvallisuudesta sekä koulutuksesta. Tavoitteena on, että jo tulevan kesän aikana päästäisin järjestämään ensimmäiset viralliset SM-kilpailut, mikäli kilpailujen järjestäminen on loppukesästä mahdollista. Työryhmä käsittelee mm. sääntöjä, turvallisuutta, koulutusta, kilpailuja ja muuta lajin toimintaan liittyvää asiaa.

Työryhmän toiminnan etenemisestä tiedotetaan kevään aikana lisää.
Coastal-soutu FISA:n sivuilla: http://www.worldrowing.com/coastal/

Lisätietoja Coastal-soudun organisoitumisesta SMSL:ssa