Suomen viiden ratamelojan joukkue on valmis aloittamaan MM-kilpailut torstaina Portugalin Montemor O Velhossa.
Suomalaisittain A-finaalipaikkojen suhteen suurimmat odotukset kohdistuvat Netta Maliseen 1000 metrillä ja Niklas Vettaseen 200 metrillä. Pauliina Poletille, Miika Nykäselle ja Joona Mäntyselle sopiva tavoite kovatasoisissa kilpailuissa on B-finaali, joka myös vaatii onnistumista.
– Netalla on sijoituksellisesti 1000 metrillä parhaat saumat, A-finaali on selkeä tavoite ja siellä hyvistä sijoituksista kamppailu. Niklaksella A-finaalitavoite on yhtä realistinen kuin kevään kisoissa. B-finaalipaikkaankin pitää olla aika lähellä A-finaalitasoa, B-finaalissa on aika tasaista, ratamelonnan valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen sanoo.
Joukkueen viimeistelyleiri Portugalissa on sujunut pääpiirteissään hyvin, vaikka Vettasella ja Nykäsellä tekniikka-asiat vaativatkin paljon töitä.
– Nyt kaikki näyttää taas hyvältä. Niklas tuskaili leirin alussa tosi paljon tekniikan kanssa, mutta homma on nyt takaisin tosi hyvässä kuosissa. Ei ollut fyysisesti eikä henkisesti helppoa rakentaa viimeistelyleiriä siitä tilanteesta, missä hän oli leirille tullessa. Miikalla on vähän samanlainen tarina, mutta toisenlainen tekniikkaongelma. Tosi paljon olemme tehneet töitä ja hakeneet vähän uusia ratkaisuja ihan paatin säätöihin, että saisimme hommat toimimaan. Nyt tuntuu, että homma on takaisin kuosissa, Pitkänen sanoo.
– Netta, Pauliina ja Joona ovat pystyneet menemään normaalin valmistautumissuunnitelman mukaan, Pitkänen jatkaa.
Portugalissa on ollut erittäin helteinen sää. Myös kilpailupäiville ennusteet lupaavat noin 35 asteeseen nousevia lämpötiloja. Viimeistelyleiri Portugalissa on mahdollistanut suomalaisille totuttautumisen lämpöön, mutta huomiota se vaatii myös kilpailupäivinä.
– Välierä ja finaali ovat samana päivänä muutaman tunnin välein, joten kroppa pitää pystyä viilentämään, että olisi mahdollisimman terävänä seuraavaan vetoon. Kilpailupaikalla ei ole urheilijoille mitään ilmastoitua tilaa, varjoon pystyy hakeutumaan. Kuumuus on aika kova. Kilpailupaikka on sellainen, että jos on kuuma päivä, siellä tuntuu tosi kuumalta.
Kilpailupaikka on suomalaisille tuttu. Rata ei ole erityisen nopea, ja kilpailupaikalla on lähes aina vastatuuli tai sivuvastainen tuuli.
– Olemme koittaneet sitä huomioida, että tulisi melottua vastatuuli- ja sivutuulivetoja, koska se voi olla kisoissa sellainen keli, Pitkänen sanoi.