Enestam tyytyväinen uuden liiton alkutaipaleeseen

8.7.2012 Yleinen

Melonta- ja soutuliiton puheenjohtaja Jan-Erik Enestam vieraili Sulkavalla viikonloppuna. Sulkavan Suursoutujen suojelijana toiminut Enestam kertoi Soutu- ja Kanoottiliittojen yhdistyksen poikineen jo hyvää.

– Talouspuolella tulee säästöjä, kun päällekkäisyyksiä ei ole. Valtionapuakin saamme uudelle liitolle aiempaa enemmän, Enestam toteaa. Enestam pitää myös työnjakoa toimivana. – Hallitus on toiminut hyvin ja toiminnanjohtajana aloittanut Sami Vehkakoski on päässyt hyvin sisään. Valiokunnille on annettu paljon valtaa ja siellä on osaamista.

Aivan ilman murinoita ei yhdistämisestä ole selvitty. Tulevana syksynä täytyy toimintaa selkeyttää, jotta niin soudun kuin melojienkin intressit kohtaavat. Varsinkin melojien puolelta on tullut kritiikkiä. – Melontaväen mielestä rahanjakoperusteet eivät suosi heitä.

Ensi syksynä tehdään tärkeitä linjauksia ja kriteereitä muun muassa rahanjaon suhteen. Ensi vuosi on ratkaiseva, jotta saadaan molemmat osapuolet tyytyväisiksi. Uskon, että ensi vuodeksi myönteiset asiat realisoituvat. Askeleita parempaan on jo otettu, sillä uudesta liitosta jättäytyneitä kanoottipuolen seuroja on liittynyt alkuvuodesta liiton jäseniksi.

Kilpailupuolella odottavat Lontoon olympialaiset kuukauden päässä. Suomesta  Lontooseen matkaavat melojat Jenni Mikkonen kajakkiyksiköiden 200 metrille ja Anne Rikala 500 metrille. Enestam uskoo suomalaisten mahdollisuuksiin. – 200m on uutena olympiamatkana mukana. Laji on sellainen, että teknisesti tulee myös onnistua, jotta on mahdollisuus menestyä. Näytöt suomalaisilla ovat olleet lupaavia.

Soutuun ei sen sijaan Suomella ole edustajaa. Pertti Karppisen ja Pekingissä 2008 hopealle soutaneiden Minna Niemisen ja Sanna Stenin perinteitä ei ole Lontoossa suomalaissoutajia kunnioittamassa. – Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta, vaikka nyt ei kisoihin ketään saatukaan. Neljän vuoden päästä voidaan suomalaissoutaja Riossa nähdä, Enestam vinkkaa.

Olympialuokkien soutu on noussut selvästi tunnetummaksi varsinkin mediassa kuin vanhanaikainen puuvenesoutu. Enestamin mukaan liitossa ei panosteta erikseen yhtään enempää eri lajeihin, vaan kaikki saavat huomiota. – Syksyllä tätäkin katsotaan, ovatko painotukset puuvenesoutuun panostamisen suhteen oikeat. Aluskasvillisuus on oltava kunnossa, sillä harvoin aloitetaan soutua olympialuokkien puolelta kalliiden veneiden takia. Puuvenesoutu on monelle se, mistä soutu-ura alkaa, Enestam muistuttaa.

Teksti: Joni Jäntti