Suursouduissa lähes 6000 osallistujaa

8.7.2012 Yleinen

Perjantain yösoudun lähtö. Kuva Juhani Kosonen

Sulkavan Suursoudut järjestettiin tänä vuonna jo 45. kertaa. Kaikkiaan Suursoutuihin osallistui 5830 soutajaa. Suursoutujen suurimpaan lähtöön, perjantain kirkkoveneiden 60 kilometrin yösoutuun lähti peräti 179 kirkkovenettä Hakovirralta kohti Partalansaaren kiertoa, mikä tarkoittaa lähes 2700 soutajaa.

Yösoudun ratkaisusta muodostui myös viikonlopun kihelmöivin kaksinkamppailu, kun Rauta-Kourat nappasi voiton veneen mitalla Kuopion Hiihtäjien Soutajista hyvällä ajalla 4.02.49,4. Kärkikaksikosta oli jo lähes viiden minuutin ero kolmanneksi tulleeseen heinäveteläiseen Kinkunkiertäjiin. Rauta-Kourien perämies Christian Nylund ei ollut aivan tyytyväinen loppuaikaan, mutta voitto maistui siitä huolimatta hyvältä.

– Neljän tunnin alitus oli tavoitteena. Emme saaneet vetojeesiä ollenkaan. Kaksi-kolme kertaa kaveri yritti Lepistönselällä, mutta alusta asti johdettiin. Aivan kuten viimeksi 2009 kun edellisen kerran voitimme, Nylund iloitsi maalissa.

Nylundin mukaan voitto ei ollut yllätys. Joukkue on perinteisesti testannut kuntonsa Lohjalla ja 25 kilometrin matkalta irtosi kaksi viikkoa sitten ykkössija. – Lohja on toiminut aina suunnannäyttäjänä.

Sulkavan Suursoutujen aikataulu oli aiemmista vuosista poikkeava. Kaikki  SM-startit käytiin jo lauantaina ja sunnuntaille jäivät ainoastaan lauantaina aloitetun retkisoudun maaliintulo sekä uutuus, Hakovirran kakskymppiä. Kahdessa Suursoutujen retkisoudussa souti yhteensä noin 1500 soutajaa.

20 kilometrin matka lisättiin soutuohjelmaan, jotta uusia tulijoita saataisiin houkuteltua mukaan. Lisäksi kakskymppiä oli avoin myös melojille ja heitä Hakovirran suuntaan soutustadionilta kohtuullisen mukavasti lähtikin.

Soutujen suojelijan, Melonta- ja soutuliiton puheenjohtajan Jan-Erik Enestamin mukaan täksi vuodeksi tehdyt muutokset ovat oikeansuuntaisia. – Melojia oli noin 30 ja he voivat olla lisä tuleville vuosille kun saadaan sana kiertämään.

Enestam näkee myös oheisohjelman palvelevan soutuväkeä erinomaisesti. – Se on tärkeä monipuolistava tekijä. Menoa ja vilskettä riittää koko päivän. Sulkavan Suursoutujen uutuutena olikin tänä vuonna tapahtumatori soutustadionilla. Torilla myytiin ja esiteltiin tuotteita noin kahdessakymmenessä eri pisteessä. Kun soudusta ja ruokailuista oli luppoaikaa, saattoi sen vallan hyvin viettää torilla asioiden.

Mukana Sulkavan souduissa oli myös neljä rautaista veteraania, jotka ovat soutaneet 45 kertaa Partalansaaren ympäri. Risto Virta, Raimo Virta, Seppo Hulkkonen ja Hannu Pasanen ovat olleet mukana kaikissa Suursouduissa.

Nelikko näki Suursoutujen uusiutumisen pelkästään hyvänä asiana. – Täksi vuodeksi pienveneissä 15 minuutin porrastus toimi hyvin ja oli koko ajan porukoita missä soutaa. Osallistujamäärien putoaminen huolettaa, mutta tämä vuosi selvittiin kuitenkin ihan kohtuullisella pudotuksella. Retkisoudun pidentäminen voi joitakin soutajia karsia, Pasanen myös mainitsi parannuskohteen.

Seppo Hulkkosen mukaan osallistujamäärien putoaminen on kaikkien massatapahtumien ongelma. – Näin on käynyt myös Finlandia-hiihdossa. Huippumääristä tullaan aina alas ja sitten määrät vakiintuvat ja voivat hieman noustakin.

Suursoudut jälleen ensi vuonna Sulkavalla!