Jorma Warvas muistoissamme

4.10.2012 Yleinen

Syyskuun 8. päivänä Hämeenlinnan Ladun ja muutamien muidenkin seurojen jäsenet saavutti surullinen uutinen. Hämeenlinnan Ladun soutujaoston perustajajäsen ja alusta alkaen kantavana voimana toiminut Jorma Warvas oli poistunut joukosta äkillisen sairaskohtauksen seurauksena edellisenä iltana. Jormassa puuvenesoutu menetti äärettömän innokkaan ja pyyteettömästi kaikkeen osallistuvan värikkään ja voimakkaankin persoonan. Hänen tietämystään ja kokemustaan erityisesti kilpailutilanteissa tarvitsivat monet seurat kuluneina vuosina.

Jormaa voidaan luonnehtia urheilumieheksi kaikin tavoin. Jo nuoruusvuosilta erityisesti kestävyysurheilu oli hänelle tärkeää. Parhaat saavutuksensa hän sai maastohiihdon pitkiltä matkoilta, kisamatkoina viisikymppinen sekä erilaiset pitkänmatkan kisat olivat hänelle parhaita. Myös 24 tunnin hiihtotapahtumat ja kesäaikaan pitkät pyöräilykilpailut olivat hänelle mieluisia. Hän ehti myös osallistua nuorten hiihtäjien valmennustoimintaan ennen soutuvuosia.

Jorma Warvas toimi Hämeenlinnan Ladun soutujaoston puheenjohtajana 13 kautta. Näiden vuosien aikana hän myös kantoi suurimman osan vastuusta venekaluston huoltajana. Seuran venevajan rakennusprojektissa hän teki laskemattoman määrän talkootunteja ja hänen kädenjälkensä näkyy kaikessa kalustosuojassa olevassa. Harjoituksissa ja kilpailuissa hän oli miltei aina perämiehenä. Jopa rannan perkaus kivistä ja kaisloista sekä vajalle vievän ajotien avoimena pitäminen oli hänelle tuttua työtä. Kaiken kaikkiaan, Jorman puuvenesoudun eteen tekemän talkootyön määrää ei voi kuin arvailla.

Myös järjestötyöhön hän ehti osallistua toimimalla Suomen Soutuliiton liittokokousedustajana useampana kautena. Samaten puuvenesoudun tekninen kehittäminen kiinnosti häntä ja se johdatti Jorman kehittelemään oman hankainmallin, jossa yhdistyy ratavenehankaimen ja perinteisen tappihankaimen ominaisuuksia.

Kahtena viimeisenä kautena HML Ladun kilpasoudun ollessa suvantovaiheessa, Jorman kokemus ja taito perämiehenä oli sekä Rautakourien että Hollolan Urheilijoiden kirkkovenejoukkueiden käytössä. Tuloksena oli menestystä sekä Sulkavan suursouduissa että viimeisenä kesänä kolme SM-mitalia Hollolan urheilijoiden peräsimessä. Täten varmaan täyttyi kauan odotettu haave, jonka vuoksi aktiivinen mies oli ponnistellut omalta osaltaan yli 20 vuotta.

Jormassa puuvenesoudun väki jää kaipaamaan miestä joka oli valmis kaikkeen tarpeelliseen, auttoi aina kun pyydettiin ja hyvin usein jo ennen kuin asia edes tuli kenenkään mieleen sekä omasi selkeän näkemyksen tarpeellisista asioista. Hänen intohimoaan soudulle voi verrata vain hyvin harvoihin lajin parissa toimiviin.

Kaipauksella muistaen

Hämeenlinnan Ladun soutujaosto