Ratamelonnan ensimmäinen maailman-cup Puolassa

21.5.2012 Melonta Yleinen

Jenni Mikkonen A-finaalin pronssilla. Lontoon Olympialaisten matkavalinnat selvisivät.

Puolan Poznanissa kilpailtiin kauden ensimmäinen maailman-cup osakilpailu. Parhaasta tuloksesta naisissa vastasi Jenni Mikkonen ollen kajakkiyksiköiden (K1) 200m matkalla kolmas. Anne Rikala oli K1 200m ja 500m matkoilla B-finaalissa. Paras tulos Rikalalle oli 200m B-finaalin voitto.

Lontoon Olympialaisten matkavalinnat naisten osalta selvisivät, sillä kumpikin kärkimelojamme oli edelleen ykkönen keskinäisessä vertailussa sillä matkalla jolla maakohtaiset paikat saavutettiin viime vuonna. Suomen Kanoottiliitto tekee esityksen naisten valitsemisesta Olympiajoukkueeseen 24.5. pidettävällä valintakierroksella.

Myös naisten kajakkikaksikoiden (K2) matkalla nähtiin suomalaismenestystä. Pari Oona Vasko – Tuisku Jarva meloi K2 200m matkalla A-finaaliin. Suuri osa K2-matkojen huippumelojista oli mukana K1-matkoilla, mikä osaltaan oli vähentänyt K2-matkojen osallistujien lukumäärää. Vaskon ja Jarvan suoritus omassa välierässään oli hyvä ja he pääsivät A-finaaliin täysin melonnallisilla ansioilla vähäisestä osallistujamäärästä huolimatta.

Naisten K4 500m matkalla Vasko – Jarva – Pauliina Polet – Minna Lagström meloivat välieriin.

Miehissä saavutettiin niin ikään välieräpaikkoja. Miika Dietrich ja Miika Nykänen meloivat kummatkin välieriin sekä 500m että 1000m matkoilla. Nykäsen ohella toinen maailman-cup ensikertalainen Niklas Vettanen meloi K1 200m matkalla myös välieriin, jääden B-finaalipaikasta hiuksenhienosti.

Tänään sunnuntaina Dietrich (sijoitus 20.) ja Nykänen (DNS) melovat iltapäivällä vielä 5000m kilpailun, joka alkaa Suomen aikaa 16:15.

Kaiken kaikkiaan kauden kansainvälinen avaus tällä tasolla sujui mallikkaasti. Urheilijat jatkavat Puolasta kohti Saksaa, missä melotaan seuraava maailman-cup ensi viikonloppuna.

Puolan maailman-cupin tulokset ovat luettavissa osoitteessa; www.kayakpl.com

Kuulumisia kilpailuviikolta löytyy FaceBookista Melonta ja Soutuliiton nimellä.

Panu Kanniainen
Suomen Melonta ja Soutuliitto