Musiikki saa soida ja vapaaehtoiset on vakuutettu

27.2.2013 Yleinen

Liikuntajärjestöillä on kaksi merkittävää seurojen puolesta tehtyä yhteistä kattosopimusta. Musiikin julkisen esittämisen sopimus Teoston ja Gramexin kanssa sekä Tuplaturvasopimus vahinkovakuutusyhtiö Pohjolan kanssa. Molemmat sopimukset on uusittu vuoden 2013 alusta. Teoston ja Gramexin sopimus on voimassa vuoden 2014 loppuun ja Pohjolan sopimus vuoden 2013 loppuun.

Musiikki saa soida seurojen normaaleissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa ilman erillistä lupaa tai jälkikäteistä raportointia. Sopimus ei kuitenkaan kata elävää musiikkia, eikä musiikin kopiointia. Sopimuksessa on Teoston osalta kuitenkin pieni poikkeus. Musiikkia voi kopioida eli siirtää tallennuspaikasta toiseen 28 kappaleen verran vuodessa seuraa kohti. Gramexin sopimus ei sisällä lainkaan kopiointia, mutta Gramex tarjoaa seuroille suunnattuja kopiointipaketteja.

Pohjolan Tuplaturvavakuutus on alle 80-vuotiaiden vapaaehtoistyöhön osallistuvien tapaturmaturvavakuutus ja tapahtumien järjestäjän toiminnanvastuuvakuutus. Vakuutus on käytössä niissä seuroissa, joiden liitto on maksanut vakuutuksen seurojensa puolesta. Vakuutus on voimassa Melonta- ja soutuliiton jäsenseuroille.

Vapaaehtoistyöntekijöiden tapaturmavakuutus korvaa liittojen, liittojen piirien tai alueiden tai urheiluseurojen toimeksiannosta vapaaehtoistyötä tekeville sattuvia tapaturmia. Vapaaehtoistyöntekijän ei tarvitse olla seuran jäsen ja vakuutus on silti voimassa. Tapaturmaturva ei koske työsuhteisia, mutta nyt se koskee myös työkorvausta saavia, pois lukien työkorvausta saavat erotuomarit. Tapaturma voi sattua esimerkiksi talkoissa, valmennus-, koulutustapahtumissa, kilpailujen järjestelytehtävissä. Myös matkalla vapaaehtoistoimintaan sattuneet tapaturmat kuuluvat vakuutuksen piiriin.

Vakuutuksesta ei korvata tapaturmaa, jos se on sattunut kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa. Urheilijoilla ja liikkujilla pitää edelleen olla omat tapaturmavakuutukset.

Toiminnanvastuuvakuutus korvaa liiton tai seuran kolmannelle osapuolelle aiheuttamat henkilö- ja esinevahingot, joista vakuutettu on korvausvastuussa. Vakuutus korvaa niin työsuhteisen kuin vakuutetun toimeksiannosta vapaaehtoistyötä tekevän aiheuttamat vahingot. Vakuutus kattaa myös järjestäjän vastuun esimerkiksi leireillä ja kilpailuissa. Vakuutus ei kata omassa käytössä olevia välineitä. Jatkossakin seuran omilla tai vuokraamilla esimerkiksi äänentoistolaitteilla pitää olla oma vahinkovakuutus.

Lisätietoja sopimuksesta: musiikin julkinen esittäminen

Lisätietoja sopimuksesta: Pohjolan Tuplaturvavakuutus