Myötävirran viesti – Melonta on uusi tulokas tapahtumien joukkoon

15.3.2013 Melonta Yleinen

Myötävirran viesti – Melonta on uusi melontatapahtuma Lammin Pääjärveltä Hämeenlinnaan. Nimi kuvaa Kokemäenjoen latvavesiltä alkavaa, myötävirtaan melottavaa reittiä, jonka yhteydessä tuodaan tapahtuman teemoihin sopivaa viestiä.

Tapahtumalla tutustutetaan osallistujia Kanta- ja Päijät-Hämeen joki- ja järviluontoon ja sen mahdollisuuksiin sekä sen rikkaaseen paikallishistoriaan ja -kulttuuriin sekä herätetään ihmisten kiinnostusta vesiluontoon ja sen säilyttämiseen. Varsinainen tapahtuma järjestetään liikunta-, luonto-, lähiruoka- ja paikallishistoria- teemojen ympärillä. Kaikki samassa ja yhdessä tapahtumassa. Kahden vuorokauden aikana vaelletaan meloen tai soutaen noin 110 km. Nautitaan kesästä ja yöttömästä yöstä. Tapahtuma osaltaan tukee myös tapahtumassa mukana olevien Vanajavesikeskuksen ja Lammin biologisen aseman toimintaa sekä tuo lisää toimintamahdollisuuksia alueen vapaaehtoistoimijoille.

Matkan varrella pidetään sopivin välein taukoja, nautitaan kahvittelusta ja lähiruoasta ja samalla kuullaan jokiluontoon ja joenvarsikulttuuriin liittyviä tarinoita. Matkaa taitetaan kokeneiden oppaiden johdatuksella vauhdilla, jossa aloittelijatkin pärjäävät. Myös soutajat voivat liittyä joukkoon Janakkalasta.

Reitti kulkee Hämeenkosken, Kärkölän, Hausjärven ja Janakkalan kuntien alueella päätyen Hämeenlinnan Aulangolle. Melonnan pääjärjestäjänä on Teuronjoen latu ry. kumppaneinaan Mommilanjärven soutelu ry, Vanajavesikeskus, Lammin Biologinen asema ja alueen kotiseutuyhdistykset.

Tapahtuma järjestetään viikko juhannuksen jälkeen, la 29.6.- su 30.6. ja siitä pyritään kehittämään jokavuotinen tapahtuma. Melonta tulee olemaan osa Kanta-Hämäläistä luontoliikuntaketjua Hehkua Liikunnasta. Viime vuonna melontaa kokeiltiin Vanajavesikeskuksen ja Teuronjoen ladun toimesta. Uusi melonta- ja soututapahtuma oli ensimmäisen kerran esillä viime viikonloppuna järjestetyillä GoExpo messuilla Helsingissä.

Tapahtuman esite.

Lisätietoja:
Markku Juhola, Mommilanjärven soutelu ry, puh. 0400 444 714, markku.juhola@kolumbus.fi
Mika Soramäki, Vanajavesikeskus, puh. 050 4087441, mika.soramaki@hame.fi
Leo Marttila, Teuronjoen latu, puh. 0400 840 166, leo.marttila@phnet.fi