Myötävirran viesti – melontatapahtuma uudistetulla konseptilla

10.6.2013 Melonta Yleinen

Uuden Lammin Pääjärveltä Hämeenlinnaan melottavan melontatapahtuman reittiä on päätetty lyhentää. Nyt melotaan ensimmäinen etappi lauantaina 29.6. Lammin Pääjärveltä Hausjärven Mommilanjärvelle, jonne melontaretki päättyy. Matkaa tälle etapille kertyy 44 km ja se on jaettu viiteen osuuteen. Osuuksien välit vaihtelevat 6 – 12 kilometriin. Lauantain – sunnuntain välinen yö- ja sunnuntain päiväosuus Hausjärveltä Hämeenlinnaan jätetään ensimmäisellä tapahtumakerralla pois.

Tapahtuman pääjärjestäjän, Teuronjoen Ladun puheenjohtaja Leo Marttila toteaa uudesta konseptista, että 110 km:n pituinen reitti on saattanut pelottaa osanottajia. Viesti ei ole mennyt tarpeeksi hyvin perille siitä, että matkalla oli juuri nimensäkin mukaisesti tarkoitus meloa joukkueella ja vaihtaa melojaa eri osuuksille. Reitti oli jaettu kolmeen etappiin ja etapit puolestaan 6 – 15 km:n osuuksiin. Matkavauhti oli mitoitettu myös siten, että aloittelijakin ja koko perhe voisi hyvin ja turvallisesti osallistua tapahtumaan. Marttila korostaa, että nyt voi osallistua vaikkapa yhteen kuuden kilometrin osuuteen eikä vauhtikaan ole aloittelijalle esteenä. Matkaa taitetaan kokeneiden oppaiden johdatuksella vauhdilla, jossa aloittelijatkin pärjäävät. Kalustokaan ei ole esteenä. Kanootteja voi vuokrata pientä korvausta vastaan järjestäjiltä.

Uusi konsepti

Uudessa konseptissa vain melontamatka on lyhennetty. Muutoin tapahtuma järjestetään alkuperäisen konseptin mukaisesti liikunta-, luonto-, lähiruoka- ja paikallishistoria-teemojen ympärillä. Kaikki samassa ja yhdessä tapahtumassa. Nautitaan kesästä ja mukavasta yhdessäolosta. Lyhennetyllä reitillä pidetään viisi eri taukoa, joissa vaihtomahdollisuus. Järjestäjät toivovat, että myös yleisö ja huoltojoukot saapuisivat vastaanottamaan melojia taukopaikoille ja samalla nauttimaan kesäpäivästä, ohjelmasta ja buffetin antimista. Jo noin tuntia ennen melojien saapumista aukeavat tauko- ja vaihtopaikoilla buffetit. Melojia vastaanottavat musiikkiesitykset sekä kuullaan tarinat joki- ja paikallishistoriasta. Ensimmäinen tauko- ja vaihtopaikka on Hämeenkosken Koskikaran levähdysalueella, johon melojien arvioidaan saapuvan n. klo 11. Seuraava tauko- ja levähdyspaikka on Kärkölässä Koskelan sillalla, johon melojat saapuvat n. klo 14. Reitillä seuraavaksi saavutaan Kärkölän Myllykylän padolle n. klo 16.30 ja Kärkölän Lappilassa ollaan n. klo 18. Päätepaikkaan Mommilanjärven soutelustadionille melojia odotellaan n. klo 21.

Järjestäjät uskovat, että tapahtumalla on sosiaalinen tilaus niin ajankohdan, saavutettavuuden kuin luonteensakin johdosta. Tapahtuman tarkoituksena on tutustuttaa osallistujia Kanta- ja Päijät-Hämeen joki- ja järviluontoon ja sen mahdollisuuksiin sekä sen rikkaaseen paikallishistoriaan ja -kulttuuriin. Samalla herätetään ihmisten kiinnostusta vesiluontoon ja sen säilyttämiseen.. Tapahtuma osaltaan tukee myös mukana olevien Vanajavesikeskuksen ja Lammin biologisen aseman toimintaa sekä laajempaa Itämerihanketta. Tapahtuman suojelijana on Suomen Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka

Melonnan pääjärjestäjänä on Teuronjoen latu ry. kumppaneinaan Mommilanjärven soutelu ry, Hämeen Liiton alaisuudessa toimiva Vanajavesikeskus, Helsingin yliopiston Lammin Biologinen asema ja alueen kotiseutuyhdistykset.

Tapahtumasta pyritään kehittämään jokavuotinen. Melonta tulee olemaan osa kantahämäläistä luontoliikuntaketjua Hehkua Liikunnasta.

Lisätietoja:
Markku Juhola, Mommilanjärven soutelu ry, puh. 0400 444 714, markku.juhola(at)kolumbus.fi
Mika Soramäki, Vanajavesikeskus, puh. 050 4087441, mika.soramaki(at)hame.fi

Ilmoittautumiset 15.6. mennessä Leo Marttila, Teuronjoen latu, puh. 0400 840 166, leo.marttila(at)phnet.fi