Pro Puuvene 2013 -palkinto Sulkavan Suursouduille

10.6.2013 Yleinen

Suomenlahden Puuveneilijät ry myöntää vuosittain Pro Puuvene -palkinnon suomalaisen puuvenekulttuurin edistämisestä. Raati, jonka ulkopuolisena asiantuntijana on toiminut museoviraston erikoistutkija Hannu Matikka, oli päätöksessään yksimielinen myöntäessään Pro Puuvene 2013 -palkinnon Sulkavan Suursouduille.

Sulkavan Suursoudut on mittava puuvenetapahtuma – kenties maailman suurin.

Sulkavan Suursouduille kuluukin huomattava kiitos puusoutuvenekannan säilymisestä. Tapahtuma nosti puuveneen sille kuuluvaan arvoonsa aikana, jolloin lasikuitu oli kokonaan valtaamassa Suomen rantoja. Tapahtuman ansioksi voidaan myös lukea, että Suomessa on edelleen edustava kanta kirkkoveneitä, joskaan niitä ei enää käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Toisekseen Sulkavan Suursoudut on ollut pontimena myös perinteisen puisen soutuveneen kehittämiselle. Suurempia nopeuksia haettaessa veneet ovat kehittyneet sutjakoiksi ja virtaviivaisiksi. Mahonki ja vaneri ovat nousseet rakennusmateriaaleiksi perinteisen männyn rinnalle. Kehitystä on tapahtunut myös varustelussa: veneisiin on tullut esimerkiksi viiraa ja liukuvaa penkkiä.

Kolmanneksi soututapahtuma on tarjonnut runsaasti työmahdollisuuksia lukuisille veneverstaille ja siten osaltaan edistänyt veneentekijöiden ammattikunnan säilymistä.

Sulkavan Suursoudut syntyi veneentekijä Kauko Miettisen unelmasta vuonna 1968. Ensimmäisessä tapahtumassa kisasi 38 osallistujaa, mutta nykyään tapahtuma kerää tuhansia soutajia kiertämään Partalansaaren. Osallistujamäärät alkoivat kasvaa räjähdysmäisesti vuodesta 1984, jolloin kirkkoveneet hyväksyttiin mukaan. Ennätys saavutettiin vuonna 2003, jolloin osallistujia oli peräti 10 224.

Nelipäiväiseksi tapahtumaksi kasvanut Sulkavan Suursoudut järjestetään tänä vuonna jo 46. kerran. 11.–14.7.2013 järjestettävän tapahtuman odotetaan kerävään jälleen kerran monituhatpäisen osallistujajoukon. Perinne siis jatkuu, eikä loppua ole onneksi näkyvissä.

Palkinnon luovutus

Vuoden 2013 Pro Puuvene -palkinto luovutetaan Sulkavan Suursouduille MeriViapori-puuvenetapahtumassa Suomenlinnassa Ravintola Valimon kokoustilassa lauantaina 15.6.2013 klo 18.  Palkinnon ottavat vastaan Sulkava-seura ry:n puheenjohtaja Matti Makkonen ja piäsoutaja Erkki Kauppinen.