Rikala ja nuoret lupaukset starttaavat huomenna ratamelonnan MM-kisoissa

28.8.2013 Melonta Yleinen

Ratamelonnan MM-kisat pidetään tänä vuonna 28.8.-1.9. Saksan Duisburgissa. Suomesta kisoissa on mukana 6 urheilijaa ja he aloittavat oman urakkansa huomenna.

Rikalan viimeiset arvokisat

Kahdeksankertainen arvokisamitalisti Anne Rikala starttaa huomenna uransa viimeisiin MM-kisoihin. Haikeus ei ole Rikalalla kisa-aattona mielessä, vaan keskittyminen on kohdistettu tuleviin startteihin. Valmistautumista on tosin haitannut viimeistelyleirin jälkeen iskenyt kuume, joka esti melomisen kokonaan viime viikolla.

– Se tällä hetkellä mietityttää, miten kroppa toimii, mutta pitää luottaa, että työt on tehty hyvin, niin vauhtikin löytyy, toteaa Rikala vuosien kokemuksen tuomalla itseluottamuksella. Rikalalla on edessään huomenna mahdollisesti jopa neljä starttia, kun hän meloo aamulla 1000 metrin alkuerissä, päivällä Pauliina Poletin kanssa kajakkikaksikoiden 500 metrin kisassa ja iltapäivän ja illan aikana mahdollisesti matkojen välierissä. – Ensimmäinen askel on selviytyä A-finaaliin. Huomenna nähdään mikä on sitten todellinen vire, toteaa Rikala.

Oona Vasko olympiavoittajan rinnalla

Viime vuoden nuorten EM-pronssimitalisti Oona Vasko starttaa huomenna kajakkiyksiköiden 1000 metrin alkueriin. Oona lähtee luottavaisin mielin kisaan, sillä kausi on kulkenut nousujohteisesti. – Mitä useamman startin saan täällä tehtyä, sitä parempi. Alkuvauhti on viereisellä radalla varmasti kovaa, kun 200 metrin olympiavoittaja antaa siinä kajakille kyytiä, pohti Oona kisa-aattona.

Miehissä nuoruuden intoa

Miesten puolella starttiviivalla ovat huomenna Miika Dietrich kajakkiyksiköiden 1000 metrin kisassa ja Jeremy Hakala ja Miika Nykänen kajakkikaksikoiden 500 metrin startissa. PM-kultaa kaksi viikkoa sitten voittaneet Hakala ja Nykänen odottavat kisaa positiivisin mielin, vaikka nuorilla miehillä kova tulikoe aikuisten MM-kisoissa onkin. – Kaksikko kulkee ihan hyvin, mutta tavoitteeseen B-finaaliin saa kyllä meloa näissä kekkereissä aika kovaa, he toteavat.

Kajakkiyksiköiden 1000 metrin kisalla huomenna urakkansa aloittavan Miika Dietrichin mieli oli kisa-aattona sään tavoin aurinkoinen. – Kajakki on kulkenut harjoituksissa ja nyt kisapaikalla hyvin. Tavoitteena on meloa vähintään B-finaalissa, ynnäsi Miika EM-kisojen pettymykset unohtaneena. Miikan päämatka on 1000 metrin olympiamatka, mutta hän itse uskoo 500 metriä kulkevan toistaiseksi paremmin.

Vuoden suurin melontatapahtuma

Kisoihin osallistuu yhteensä noin 1500 urheilijaa 78 eri maasta. Suurimmat joukkueet ovat Venäjällä, Unkarilla ja isäntämaa Saksalla. Kisakaupunki Duisburg isännöi ratamelonnan MM-kisoja viimeksi vuonna 2007.

Suomalaisten kisaottamuksia voi seurata mm. seuraavista kanavista

Melonta ja soutuliiton www-sivut
Melonta ja soutuliiton facebook-sivu
Kisojen viralliset sivut ja tulokset