Asenne, kelluntaliivit ja koulutus – eväät turvalliseen vesillä liikkumiseen

11.8.2014 Koulutus Yleinen

Olemme tänä kesänä saaneet uutisista lukea valitettavista melojia ja soutajia kohdanneista onnettomuuksista. Erityisen ikävä on ollut heinäkuinen kahden melojan hukkumistapaus Helsingin ulkosaaristossa. Espoossa sattuneen soutuveneen ja moottoriveneen törmäyksellä olisi voinut olla ikävämmätkin seuraukset. Myös SUP-melojien puutteellinen pelastusliivien käyttö on aiheuttanut huolta vesillä liikkujien piirissä.

Melonnan ja soudun etujärjestö jakaa tietoa turvallisesta vesillä liikkumisesta jäsenseurojen 12 000 ihmiselle. Haasteena on tiedon ja koulutuksen tarjoaminen seuroihin kuulumattomalle, yli kymmenkertaiselle joukolle.

Koulutusta päivitetään jatkuvasti

Turvallisen vesillä liikkumisen mahdollistamiseksi Melonta- ja soutuliitto suosittelee kaikkia lajiharrastuksen aloittavia henkilöitä osallistumaan peruskursseille. Melonnan peruskurssilla opetetaan aloittelijalle perustekniikat sekä turvallisen melonnan perusteet. Kurssin käyminen on usein samalla edellytys seuran jäsenyydelle.

Seurat, liitto, oppilaitokset ja yritykset järjestävät peruskurssien lisäksi monenlaista melonnan- ja soudun turvallisuuteen liittyvää koulutusta. Nämä koulutukset ovat kaikkien harrastajien ulottuvilla.  Liitto vastaa koulutusten sisällöstä ja kouluttajien auktorisoinnista. Koulutusta on juuri uudistettu vastaamaan yleiseurooppalaista Euro Paddle Pass (EPP) järjestelmää. EPP-yhteisön keskeisenä tavoitteena on melonta- ja turvallisuustaitojen kehittäminen. Näiden taitojen varmistamiseksi Joissain Euroopan maissa kajakin vuokraajalta saatetaan vaatia EPP-taitotodistusta.

Varustus ja asenne oltava kunnossa

Varustautumalla oikein voi vesillä liikkumisen turvallisuutta parantaa merkittävästi. Kajakin tai veneen ohella merkittävimmät turvallisuutta edistävät varusteet ovat kelluntaliivit ja puhelin. Liitto suosittelee niitä myös melojille, SUP-lautailijoille sekä soutajille. Kelluntaliivit auttavat veden varaan joutunutta. Liivien tulee istua päällä napakasti niin, että liikkuminen ja uiminen ovat mahdollista. Aluksen, kajakin, kanootin tai veneen on kelluttava myös kaadettuna ja vedellä täytettynä. Jos tiiviitä, laipiollisia lastitiloja ei ole, on kelluvuus varmistettava muulla tavoin esimerkiksi puhallettavilla kellukkeilla.

Vedenkestävä puhelin tai puhelin vesitiiviissä suojapussissa liiviin kiinnitettynä antaa lisäturvaa ja mahdollistaa avun hälyttämisen useimmissa tapauksissa. Puhelimen toimivuus kannattaa testata oikeissa olosuhteissa. Kosketusnäyttö ei välttämättä toimi märin käsin, suolavedessä eikä suojapussin läpi.

Koulutus tai paraskaan osaaminen eivät riitä, jos vesillä otetaan harkitsemattomia riskejä. Kelluntaliivit tai ympäri kääntynyt vene voi pelastaa pulasta, mutta vaikeissa olosuhteissa ihmisen voimat tai osaaminen voivat loppua. Turvallisuus lähteekin aina kunnioituksesta luontoa, olosuhteita ja muita vesillä liikkujia kohtaan. Tärkeintä on kyetä mitoittamaan omat haasteet henkilökohtaisen osaamisen, jaksamisen, olosuhteiden ja varustuksen mukaan. Lisäksi tulee jättää turvamarginaalia odottamattomien tilanteiden varalle. Säätiedotteisiin ei kannata sokeasti luottaa, vaan yksilön tulee tarkkailla kelin mahdollista muuttumista. Ryhmässä liikkuminen mahdollistaa usein nopean avun saamisen.

Läheltä-piti -tilanteiden raportointi auttaa kehitystyössä

Melonta- ja soutuliitto toimii yhteistyössä viranomaisten ja muiden melontaa ja soutua sekä veneilyä harjoittavien toimijoiden kanssa vesillä liikkumisen turvallisuuden parantamiseksi. Kehitystyö tapahtuu Melontaturvallisuuden neuvottelukunnassa sekä Liikenne- ja viestintäministeriön merenkulun neuvottelukunnan veneilyjaostossa. Toimielimet käsittelevät vesiliikenteen, veneilyn ja vesillä liikkumisen tietoon tulleet onnettomuudet ja ns. läheltä-piti -tilanteet.  Koska viranomaisten antamat tiedot onnettomuuksista ovat usein rajallisia, olisi onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi tärkeää saada kerättyä tilanteet. www.melontajasoutuliitto.fi/turvallisuus/onnettomuus-ja-lp-raportit/

Melontaturvallisuuden neuvottelukunnan turvallisuusohjeessa on määritelty kaikki keskeiset turvallisuuteen liittyvät asiat. Soututapahtumien turvallisuusohje määrittelee toimintaa järjestetyssä tapahtumassa. Kehotamme kaikkia melontaa ja soutua harrastavia tutustumaan näihin ohjeisiin. Melonta sekä soutu parhaimmillaan ovat turvallisia, elämyksellisiä, koko elämänkaaren liikuntamuotoja, joista voidaan nauttia muulloinkin kuin hellesäällä, kunhan ensin on valmistauduttu kunnolla. www.melontajasoutuliitto.fi/turvallisuus/

Ralf Sund, puheenjohtaja