Seuroille haettavaksi seuratoiminnan kehittämistukea ja työllistämistukea

10.12.2014 Seuroille Yleinen

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut seuratoiminnan kehittämis- ja työllistämistuen haun vuodelle 2015. Seuroilla on aikaa hakea tukea 12.12.2014 asti.

Seuratoiminnan kehittämistuki on tarkoitettu urheilu- ja liikuntaseurojen perustoiminnan kehittämiseen. Seuratuen avulla vahvistetaan seuratoiminnan laatua, kehitetään ja uudistetaan perustoimintaa, sekä mahdollistetaan liikunnan harrastaminen taloudellisesti erityisesti lapsille ja nuorille.

Seuratuen avulla vahvistetaan yhteisöllisyyttä ja tuetaan seurojen tekemää vapaaehtoistyötä. Seuratuen avulla halutaan edistää monimuotoisen liikunnan kansalaistoiminnan toteutumista.

Seuratuen tavoitteena on edistää liikunnallisen elämäntavan omaksumista ohjatun seuratoiminnan kautta. Tuen avulla voidaan edistää myös koko perheen liikkumista. Vanhemmat ovat lapsen tärkeimpiä roolimalleja liikuntaan suhtautumisessa ja liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa.

Valtion talousarvioon vuodelle 2015 on varattu erillinen kertaluonteinen määräraha työllisyyttä edistäviin liikunnan hankkeisiin. Tukea voivat hakea liikunta- ja urheiluseurat.

Tarkemmat hakuohjeet, kriteerit ja lomakkeet sekä seuratoiminnan kehittämistukeen että työllisyyttä edistäviin hankkeisiin on nyt julkaistu ministeriön verkkosivuilla. Molemmissa haku päättyy 12.12.2014.

Vuonna 2015 veikkausvoittovaroista myönnetään seuratukea 4,5 miljoonaa euroa ja työllistämistukea enintään 550 000 euroa, mikäli eduskunta hyväksyy ensi vuoden talousarvioesityksen.

Vuonna 2013 opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi seuratukea 3,8 miljoonaa euroa 309 eri hankkeeseen ja vuonna 2014 5 miljoonaa euroa 378 eri hankkeeseen.

Seuratukea voivat hakea liiton jäsenseurat. Neuvoa hakemiseen liittyviin kysymyksiin saa toiminnanjohtaja Sami Vehkakoskelta, sami.vehkakoski(at)melontajasoutuliitto.fi tai p. 358 40 823 5360.

Lähde: OKM

www.minedu.fi : avustukset liikuntaan