Suomen Valmentajat: Vammat Veks -koulutuskiertue

10.3.2014 Koulutus Yleinen

Suomen Valmentajat toteuttaa yhdessä Olympiakomitean, Valon (Kasva urheilijaksi-ohjelma) ja UKK-instituutin (Terve urheilija-ohjelma) kanssa kampanjan, jonka tavoitteena on välittää tietoa vammoja ennaltaehkäisevästä toiminnasta ja sen merkityksestä urheilijan joka päiväisessä toiminnassa.

Vammat Veks! -niminen koulutuskiertue toteutetaan huhti-toukokuussa, jolloin järjestetään koulutuskiertue yhdellätoista eri paikkakunnalla. Paikkakunnat ovat: Helsinki, Lahti, Turku, Tampere, Jyväskylä, Kouvola, Joensuu, Kuopio, Oulu, Seinäjoki ja Rovaniemi.  Koulutuskiertueen toteutuksessa ovat mukana paikalliset urheiluakatemiat ja liikunnan aluejärjestöt.

Koulutuskiertueen keskeiset tavoitteet ovat:

• Viestittää valmentajille urheilijan jokapäiväiseen elämään liittyvistä tekijöistä, mitkä lisäävät riskiä loukkaantua.
  • Korostaa vammoja ennaltaehkäisevän harjoittelun merkitystä osana urheilijan kokonaisharjoittelua.
  • —Esittää sen tueksi viimeisintä tutkimustietoa ja antaa konkreettisia työkaluja mm. testiliikkeitä, joilla voidaan arvioida urheilijan mahdollista loukkaantumisriskiä.
  • Lisäksi antaa valmentajille konkreettisia työkaluja harjoitteista, joilla on vammoja ennalta ehkäisevää vaikutusta.

Koulutus on tarkoitettu kaikentasoisille valmentajille lajista riippumatta. Koulutuksen hinta on 10 e /henkilö.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot Suomen Valmentajien sivuilta: http://www.suomenvalmentajat.fi/vammat-veks2/