Takon Soutajat neljänteen peräkkäiseen SM-kultaan Sulkavalla

13.7.2014 Soutu Yleinen

Tamperelainen Takon Soutajat hallitsee miesten kirkkovenesoudun 60
kilometrin SM-matkaa. Takon venekunta souti lauantaina neljänteen
peräkkäiseen Suomen mestaruuteen Sulkavan Suursouduissa, mutta sai tällä kertaa erittäin kovan vastuksen.

Takon Soutajat jätti kakkoseksi sijoittunutta Hollolan Urheilijoita kymmenen sekuntia voittoajan ollessa 4.09.35. Pronssit matkasivat Mikkelin Soutajille.

– Oli kova taistelu kertakaikkiaan. Monta kertaa kokeiltiin kuinka Hollolan paatti kulkee. Peli ratkesi 49 kilometrin kohdalla, kun aloimme vähän kisuttamaan. Päätimme, että maaliin saakka tullaan sitä tahtia. Pikku hiljaa eroa sitten tuli. Tiukoilla kyllä oltiin, Jari Jokinen sanaili. Jokisen mukaan tämänvuotinen voitto oli kaikista tiukin. – Voitot ovat olleet erityyppisiä, mutta kyllä tämä teetätti eniten töitä. Alussa tunnusteltiin ja kun tuuli oli kova, teimme ratkaisun hakea vain voittoa. Järki päässä oli pidettävä.

Naisten SM-kultaan souti ylivoimaisesti Mikkelin Soutajat lähes 13 minuutin erolla vuosi sitten mestaruutta juhlineeseen Jouteleeseen. Ajan 4.30.16 kellottanut Mikkeli ei viime vuonna naisten sarjassa soutanut. – Panostimme tuolloin sekasarjaan, jossa en itse ollut mukana. Olemme saaneet nyt uusia naisia mukaan. 25 kilometrin keskimatkalla voitimme jo Sulkavalla kesäkuun 8. päivänä, Hilkka Närvänen kertoi.

Närvänen totesi kilpailun ratkenneen jo ensimmäisellä kympillä. – Joutele yritti vastata, mutta ei pysynyt perässä. Lähtöpaikalla kuulutettiin, että Joutele havittelee mestaruuden uusimista ja Kerava on vahva ehdokas kakkoseksi. Meitä ei edes mainittu. Mestaruutta lähdimme kyllä hakemaan ja myös uutta reittiennätystä, Närvänen naurahti.

Evijärven Urheilijat uusi puolestaan sekasarjan voittonsa ajalla 4.17.36. Kouvolan Soutajat oli toinen ja isäntäseura Sulkavan Urheilijat -41 kolmas.

Teksti: Joni Jäntti