Suomalainen liikuntakulttuuri, huippu-urheilun strategiset mittarit ja alueelliset palvelukeskukset yhteisen hallituskokouksen pääteemoina

6.2.2015 Yleinen

Valon ja Suomen Olympiakomitean hallitukset kokoontuivat vuoden 2015 ensimmäiseen yhteiskokoukseen 3.-4.2. Vierumäellä. Pääaiheena kokouksessa oli suomalainen liikuntakulttuuri ja sen arvostus. Hallitukset keskustelivat sekä Valon että Olympiakomitean omista tavoitteista sekä kokonaisuuksista, joita viedään yhdessä eteenpäin.

Valon ja Olympiakomitean tavoitteet ovat liikkeen lisääminen, menestyvä huippu-urheilu sekä liikkuva lapsuus. Hallitusten yhteinen näkemys on se, että tavoitteet tukevat ja vahvistavat toisiaan eivätkä kilpaile toistensa kanssa. Suomalainen liikuntakulttuuri vahvistuu, kun arvostus eri osa-alueita kohtaan kasvaa.

Huippu-urheilun strategiset mittarit

Hallitusten kokouksessa KIHUn johtava asiantuntija Jari Lämsä ja huippu-urheiluyksikön varajohtaja Leena Paavolainen esittelivät huippu-urheilun strategiset mittarit, joita on rakennettu yhteisesti viimeisten kuukausien aikana. Ketju rakentuu liikunnan ja urheilun avainindikaattorien ja menestyvän huippu-urheilun strategisten tavoitteiden kautta, ja se johtaa huippu-urheiluverkoston toimijoiden toimintasuunnitelmiin ja yksittäisiin tuloskortteihin. Isona tulevaisuuden tavoitteena on osaamisen lisääminen ja ammattimaisempi tekeminen kaikilla tasoilla.

Hallitukset keskustelivat myös vauhdikkaasti käynnistyneestä urheiluvuodesta.

– Erityisesti nuorten suomalaisten menestys on joiltakin osin ollut jopa hämmästyttävää. Euroopan Nuorten Olympiafestivaaleilla suomalaisurheilijat saavuttivat neljä mitalia ja myös muilta osin havaitsimme selvää tason nousua. Tuossa iässä olemme varsin hyvin eurooppalaisessa kilpailussa mukana. Yleisurheilussa alkuvuoden tulokset ovat olleet myös osin erinomaisia. Kaikki odotamme suurella mielenkiinnolla myös käynnistyviä hiihdon- ja ampumahiihdon MM-kisoja. Kontiolahden MM-kotikisat ovat varmasti hieno urheilun juhla muutaman viikon päästä, toteaa Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski.

Alueelliset palvelukeskukset

Valon ja Suomen Olympiakomitean pääsihteeri Teemu Japisson päivitti hallituksille tilanteen alueellisten palvelukeskusten rakentumisessa. Pilotit ovat käynnissä ja niiden arviointia tehdään jatkuvasti. Tulevan johtamisjärjestelmän rakennetta ja sisältöä sparrataan parhaillaan eri tilaisuuksissa ympäri maata.

– Nyt on aika osallistua keskusteluun avoimin mielin. Tilaisuudet, joissa olen itse ollut mukana, ovat erittäin innostavia. Keskustelu liittyy kaikista oleellisempaan asiaan eli siihen miten pystymme tukemaan parhaalla mahdollisella tavalla yksittäistä liikkujaa ja urheilijaa. Tavoitteemme on, että toimimme vuoden 2016 alusta uudella tavalla, toteaa Japisson.