Vasko A-finaaliin melonnan MM-kisoissa

21.8.2015 Melonta Yleinen

Vasko A-finaaliin melonnan MM-kisoissa

Suomen Oona Vasko selvitti tiensä upeasti naisten kajakkiyksikköjen 1000 metrin A-finaaliin Milanon MM-kisoissa perjantaina melotuissa välierissä. Edellisen kerran suomalaismeloja nähtiin MM-kisojen A-finaalissa vuonna 2013 Duisburgissa, kun yhdeksänkertainen arvokisamitalisti Anne Rikala sijoittui samalla matkalla neljänneksi.

– Olin päivään kokonaisuudessaan hyvin tyytyväinen, joskin välierä tuntui alkuerään verrattuna raskaalta, kuvasi Vasko tuntemuksiaan. – Finaalissa pitää saada kunnon matkavauhti päälle vielä nopeammin, jotta kärki ei pääse karkaamaan, ja pitää tekniikka kasassa lähdöstä maaliin, totesi hän taktiikastaan sunnuntaina klo 11.50 Suomen aikaa melottavassa finaalissa.

Muista suomalaisista Niklas Vettanen avasi kisaurakkansa miesten kajakkiyksikköjen 200 metrin sprinttimatkalla. Hän oli omassa erässään neljäs, kun kuusi nopeinta saivat paikan semifinaalissa. Erän voitti tämän vuoden EM-hopeamitalisti Liettuan Ignas Navakauskas, jolle Vettanen jäi 1.6 sekuntia. Lauantaina klo 15.30 melottavassa välierässä tarjolla on kovaa kyytiä, sillä silloin Vettasta vastaan asettuvat mm. olympiavoittaja Ison-Britannian Edward McKeever ja vuoden 2013 maailmanmestari Ruotsin Petter Menning.

Miesten kajakkikaksikkojen 500 metrin välierissä Eero Selivaara ja Antti Laurikainen hakivat hyvitystä heikosti sujuneelle 200 metrin kisalle ja saivat sen. Viides sija avasi paikan sunnuntaina klo 10:51 melottavaan B-finaaliin taistelemaan sijoista 10.-18. – Tämä oli hyvä päivä suomalaisille, totesi valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen. – A-finaalipaikka MM-kisoissa on aina äärimmäisen kova suoritus, eikä B-finaaliinkaan ilmoittautumalla mennä. Niklas osoitti 200 metrillä olevansa kovassa kunnossa ja odotan häneltä väkevää suoritusta välierissä, jatkoi Pitkänen.

Lauantaina suomalaisista kilpailevat Vettasen lisäksi klo 11:16 melottavassa miesten kajakkikaksikkojen 1000 metrin B-finaalissa Jeremy Hakala ja Miika Nykänen.

Suomalaisten tulokset perjantaina

Naiset K1 1000m välierä:

1. Anzhelika Chervova RUS 4:00.772   2. Oona Vasko FIN 4:01.472    3. Noemi Bruschweiler SUI 4:02.292. – Vasko A-finaaliin.

Miehet K1 200m alkuerä:

1. Ignas Navakauskas LTU 35:497 … 4. Niklas Vettanen FIN 37.159. – Vettanen välieriin.

Miehet K2 500m välierä:

1. David Herics – Tamas Somoracz HUN 1:31.968  …  5. Eero Selivaara – Antti Laurikainen FIN 1:35.598. – Selivaara ja Laurikainen B-finaaliin.

Liitteenä Oona Vaskon kuva, kuvaajana Petteri Ehoniemi

Lisätiedot ja urheilijahaastattelut:

Valmennuspäällikkö Petteri Pitkänen, +358 400 355 523, petteri.pitkanen(ät)melontajasoutuliitto.fi

Kilpailujen kotivsivut: http://www.milanworldcanoesprint.com

Kilpailujen tulospalvelu ja Livestream: http://www.milanworldcanoesprint.com/en/results-live-streaming

Kayakteam Finland facebook: https://www.facebook.com/pages/Kayak-Team-Finland-Ratamelontamaajoukkue/548688661828734?fref=ts